Nepal: yoga en meditatie

Klaar voor de les

Klaar voor de les

‘I stop now. You walk’. Uh, pardon? De Nepalese taxi chauffeur was vooraf al lichtelijk geïrriteerd en nu moet ik eruit? Waarom? We zijn er toch nog niet? Hij wijst naar buiten, maar ik zie niks. Eenmaal uitgestapt zie ik een enorm gat in de weg. Dat, en het feit dat de taxi chauffeur geen idee had waar ik naar toe wilde, zorgt ervoor dat het wat hem betreft einde rit is. It’s me and my backpack. En een opgebroken weg net buiten Kathmandu.

Himalaya International Yoga Academy
Tijdens mijn drieweekse backpack avontuur door Nepal, samen met een vriendin, hadden we ieders wat me-time ingebouwd. Ik vier daagjes yoga en meditatie, zij stoere sporty dingen. Indoor versus outdoor eigenlijk. Gelukkig bleek de yoga academy waar ik zou verblijven slechts tien minuutjes lopen van waar de taxi me achtergelaten had. De vriendelijke mensen langs de kant van de weg en in deuropeningen, wezen me de weg. Ze vonden het wel grappig geloof ik, zo’n rugzak met een meisje eraan. Het ontvangst was heel vriendelijk bij de yoga school. En wat bleek, ik was de enige gast… Uhm, moest even bedenken wat ik daarvan vond. Ik werd naar mijn safari tent gebracht in de tuin, de tent had de naam Wisdom. Het yoga avontuur waar ik zolang naar had uitgekeken was begonnen…

HIYA nepal entree

Welkom to Himalaya International Yoga Academy

HIYA Nepal safaritenten

Erg leuk om in zo’n tent te overnachten

Vanaf de tent keek ik uit op Kathmandu

Vanaf de tent keek ik uit op Kathmandu

Het gezamelijke badkamertje, nu helemaal voor mij alleen

Het gezamenlijke badkamertje, nu helemaal voor mij alleen

Hier las ik de krant elke ochtend en pakte ik de warmte van de zon waar ik maar kon

Hier las ik de krant elke ochtend en pakte ik de warmte van de zon waar ik maar kon

Meteen maar meedoen met de Nepalese trends

Meteen maar meedoen met de Nepalese trends

Mijn dagen als yogi
Mijn dagen waren gevuld met filosofie lessen, yoga, meditatie (sessies van twee uur achter elkaar, help?) en gezond en vegetarisch eten. Reiniging stond centraal. De dagen begonnen vroeg maar dat was wel fijn. Om vijf uur in de ochtend gingen de monniken namelijk zingen in het klooster vlakbij. Echt een prachtige wekker. De ochtend begon met een reiniging van mijn neus. Ja. Buiten lekker je neus ophalen, spoelen met warm zout water, roggelen… En dan alleen. Met zo’n yoga goeroe die je net kent. Die bloedserieus was (wat later wel anders werd toen hij merkte dat ik wel in ben voor een grap en we ook nog eens dezelfde leeftijd blijken te hebben). Er waren momenten dat ik me flink moest inhouden om niet in lachen uit te barsten, dit was er eentje. Thuis doe ik ook yoga. Bij yoga denk ik aan de asana’s. Hier waren de asana’s slechts een onderdeel van de yoga. Ik vond het eerst heel jammer, niet zoveel oefeningen als ik had gehoopt, maar achteraf was het goed om inzicht te krijgen in de gehele levenswijze van de yoga. Subodh, de leraar en tevens oprichter, noemde het ook geen yoga maar yog.
Er waren wel meerdere momentjes die ik graag gedeeld had maar ik was nu eenmaal alleen dus dat ging niet. Het bijzondere hieraan was dat ik deze dagen doorgebracht heb met hele lieve Nepalese mensen. Met de schoonmaakster lachte ik om de douche die telkens weer kuren had. Met de manager las ik ’s ochtends de Kathmandu Post en samen bespraken we ons leven en stelden elkaar vragen over de verschillende gewoonten die we hadden. Een bijzondere man met een simpel en gelukkig leven. Die mij, aan het eind van mijn verblijf met een brok in mijn keel in mijn taxi zette, omdat hij me nog gauw even een mooie zijden sjaal gaf. Voor good luck. Of sprak ik met de kok die ervan droomde ooit een eigen restaurant te openen.

In deze zaal zijn de yoga-, filosofie- en meditatielessen

In deze zaal zijn de yoga-, filosofie- en meditatielessen

HIYA nepal neus kannetje

Dit neus kannetje kreeg ik als cadeau mee naar huis, om nog meer te oefenen

Wat heerlijk, een stoombad! Elke dag een wellness behandeling zat ook in het pakketje. En omdat het best koud is in Nepal in december ( echt, centrale verwarming is zooo luxe, ik heb mijn verwarming bijna geknuffeld toen ik weer thuis was) was dit de fijnste treatment die ik kreeg. De dame die mij hielp had een hele leuke jas aan. Ik zei tegen haar: ‘you have a nice jacket!’. Onmiddellijk begint ze met het losmaken van de knopen. I give you? Oh nee, nee, ik vind de jas mooi, maar het is jouw jas! Ik was erg geraakt. Wij in Nederland hebben zoveel. En deze dame in Nepal, die op een piepklein kamertje in hartje Kathmandu woont, wil mij haar jas geven. Onvergetelijk.

Wellness
Dit was heel goed geregeld en een verrassing voor mij, ik had vooraf niet gezien dat de wellness behandelingen inbegrepen waren. Ik heb een full body massage gehad en een stoombad. Ook heb ik een behandeling gehad waarbij er, terwijl je ligt, hete olie op je voorhoofd druppelt. Dit is een meditatieve behandeling.

Het lieve personeel

Het lieve personeel

Tips voor jouw verblijf in Himalaya International Yoga Academy
* Neem, afhankelijk van het seizoen, thermo ondergoed mee. Ik had dit sowieso mee voor tijdens de Annapurna trekking, maar was er ook hier erg blij mee. Tijdens de meditatie waarbij je stil zit en ook om in slaap te komen in je tent is thermo ondergoed ineens je beste vriend.
* Een zaklamp of zo’n leeslampje voor op je hoofd is onmisbaar. In Kathmandu zijn de momenten dat er elektriciteit is opgedeeld en dan is het bijvoorbeeld maar een uurtje. Kan je tenminste in je tent nog wat lezen of schrijven.
* Vanaf HIYA kan je leuke wandelingen maken. Bijvoorbeeld naar Monkey Temple (circa 30 minuten) of de natural springs op 7 minuten lopen.
* Alles is inbegrepen, maar neem wat cash mee als fooi of om te doneren aan de plaatselijke kindertehuizen.
* Je krijgt les in Ashtanga en Hatha yoga. Ook maak je kennis met vele meditatievormen. Een ideale plek dus om uit te vinden wat bij je past.
* Geniet van de rust en mooie tuin.
* Het eten is heerlijk, vers en vegetarisch. Vraag om momo’s, zo lekker als ze hier zijn krijg je ze in Kathmandu niet.

Een kijkje in de keuken

Een kijkje in de keuken

Een beetje van al deze kruiden maken de momo's zo overheerlijk

Een beetje van al deze kruiden maken de momo’s zo overheerlijk

De lekkerste vegetarische momo's heb ik hier gegeten

De lekkerste vegetarische momo’s heb ik hier gegeten

Weet jij een aanrader voor een yogavakantie in het buitenland?

Categorieën: Nepal | Tags: , , , , | 8 reacties

Berichtnavigatie

8 gedachten over “Nepal: yoga en meditatie

  1. Wat gaaf, thanks for sharing! Wat een leuke verrassing dat je ook nog een beetje in de watten gelegd werd!
    En wat een bijzondere en lieve mensen..

    Ik wil ook erg graag een tijdje naar India om mijn yogaskills te verbeteren en tot mezelf te komen. Ik ben hiervoor nog op zoek naar een fijne Ashram, om een tijdje intern te gaan.

    Ben dus erg benieuwd naar de tips die volgen!

  2. Ohh, ik wil ookkkkk!

  3. Klinkt super! Het feit dat je alleen bent geeft je meer tijd voor zelfreflectie, niet? In Bali zijn er een hele boel ashrams en yoga scholen waar je soort gelijke ervaringen kan opdoen. De bekendsten zijn wel heel commercieel… Ik denk dat het fijner is in iet wat onbekende plaats in Nepal of India.

  4. reizen246

    OOh Linnie….wat fijnnnnn!!! Heb je je neuskannetje nog wel eens gebruikt hifi ;-) X

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.