Cuba: verrassend Vinales

Vinales Cuba 17

De tabaksboeren slapen geregeld bij hun oogst als bescherming. Lijkt me fantastisch wakker worden!

De televisie staat keihard aan. Mannen spelen domino, vrouwen kletsen en lachen met elkaar en vele schattige straathondjes scharrelen gezellig rond. De middag verandert in de avond en dit betekent tijd voor ontspanning. In bijna elke schommelstoel op de veranda’s van de vrolijk gekleurde huisjes zitten de Cubanen een beetje weg te dommelen of een drankje te drinken. Dit is een tafereel waar ik thuis nog wel eens aan terug denk en bij wegdroom. In Nederland noem ik zo’n relaxdag een sluimerdag. Na het levendige Havana was het heerlijk om een paar sluimerdagen in Viňales te beleven.

Vinales Cuba

Op en top genieten van deze kleurrijke omgeving.

Paardrijden in de Vallei van Viňales
Een must-do is toch wel paardrijden door de betoverende Vallei van Viňales (uitgeroepen tot nationaal monument van Cuba). De groene omgeving vol met tabaksvelden wordt omringd door mogotes. Wikipedia legt uit dat dit geologische verschijnselen zijn, te zien in de Caribbean en dan voornamelijk op Cuba. Ze verschijnen als heuvels van kalksteen die normaal voorkomen in gebieden met tropische of subtropische regenval. De grond rondom deze mogotes is erg vruchtbaar. Hierdoor groeit de tabaksplant er hier vrolijk op los en vind je hier de beste sigaren van het hele eiland.

De tabaksbladeren hangen te drogen op een wonderlijk mooie plek.

De tabaksbladeren hangen te drogen op een wonderlijk mooie plek.

Als de kleur groen bij jou ook favoriet is, haal je hier je hart op.

Als de kleur groen bij jou ook favoriet is, haal je hier je hart op.

Zo charmant mogelijk sprong ik het zadel in. Dat arme dier, heb je ineens zo’n Westerse giechelkont op je rug met een ernstig gebrek aan paardrij ervaring. Mijn lachspieren (en rimpels!) stonden onmiddellijk op scherp. Gids Alain sprak niet veel Engels maar het was overduidelijk de Don Juan van het dorp. Soepeltjes bestuurde hij zijn paard en lonkte er ondertussen op los. Maar goed. Ik zat dus in dat zadel. En zonder dat ik er ook maar enigszins invloed op had gingen we aan de wandel.

Vinales Cuba 12

Ready for the ride!

Aan de wandel. Dat was de bedoeling. Maar de dames hadden zin in meer en dat hebben we geweten. Ik heb werkelijk de tranen uit mijn ogen gelachen, we waren overduidelijk niet in control. Alles, maar dan ook alles wat er aan een lijf kan schudden, schudde. Hoe stop je zo’n ding? Dat had Don Juan niet gezegd. Of misschien wel, in het Spaans, toen ik even niet oplette…

We waren met z’n tweetjes en dat maakte het extra speciaal. Het landschap van de vallei is zo prachtig. Het was ochtend, het mooiste moment van de dag. Alles ontwaakt en maakt zich klaar voor een nieuwe dag. We hebben rondgereden (klinkt ontspannen he? Believe me, ELKE spier in mijn lijf was keihard aan het werk), een grot bezocht, genoten van een hand gerolde sigaar en een verse cocktail van kokosnotenmelk, rum en verse ananassap.
Dat is trouwens ook echt een vak, zo’n sigaar rollen. De omgeving ruikt heerlijk naar tabak. Ik rook niet, maar kan deze geur wel waarderen. De sigarenboeren zijn erg trots op en voorzichtig met met hun velden en oogst. Wij waren er in april, de velden waren prachtig groen en de speciale huisjes waar de bladeren in gehangen worden om te drogen, hingen vol!

Vinales Cuba 13

Daar hangen ze, bijna ready to roll.

Tijd voor een stop. Ik ben van het paard afgekomen, laten we het daar maar op houden. Ik keek mijn ogen uit, heuvels rondom, veel groen en prachtig licht, wat een magische plek. Don Juan numero dos, in het dagelijks leven sigarenboer, gaf ons een rondleiding. Willen jullie een cocktail? Een soort van Coca Cola Light break brak aan… Het recept? Een kokosnoot, een fles rum, een ananas, een Cubaan met een knap snoetje en een hakbijl. Zucht. Ik genoot. Met volle teugen. Van een verkoelende, superverse ananas-rum cocktail.
Tijd voor een sigaar. Don Juan numero dos pakte een trosje gedroogde tabaksbladeren. Kunstig rolde hij hier een sigaar van. Hij plakte de sigaar dicht met wat zoete honing.

Vinales Cuba5

In 1 keer raak!

Vinales Cuba6

Slokje rum erbij.

Vinales Cuba7

En veeeeel ananassap.

Vinales Cuba8

Wat een rijkdom!

Een real-time sprookjesboek
Aan het eind van de middag hebben we een wandeling door het dorpje gemaakt. Het beginnende avondlicht toverde de omgeving om tot een bladzijde uit een sprookjesboek. Wat een dag! Alleen maar hoogtepunten. Ook dit was zo’n moment dat ik volledig in mijn element was. Je wandelt midden door het Cubaanse alledaagse leven. De varkentjes scharrelen in de tuin en je wordt uitgenodigd voor een glaasje rum op de veranda. De laatste zonnestralen die over de prachtige heuvels schijnen creëren een magisch uitzicht.

Vinales Cuba 11

Bijna hadden we een bod gedaan.

Vinales Cuba10

Het zou je tuin maar zijn, prachtig.

Oh wat ben ik toch een dierenfreak, dit is toch een dropje?

Oh wat ben ik toch een dierenfreak, dit is toch een dropje?

Vinales Cuba9

Ook hier zie je overal dit soort bordjes, een quick reminder aan het communisme.

Tips voor tijdens jouw bezoek aan het Cubaanse dorpje Viňales.
* Logeer bij de mensen thuis in een casa particularas, Dit is een onvergetelijke ervaring! Wij logeerden bij Grethel y Carlos.

De casa's in Vinales zijn stuk voor stuk pareltjes. Wij logeerden bij Grethel y Carlos.

De casa’s in Vinales zijn stuk voor stuk pareltjes. Wij logeerden bij Grethel y Carlos.

Wat een luxe ontbijt in casa Grethel y Carlos.

Wat een luxe ontbijt in casa Grethel y Carlos.

* Ondanks de spierpijn naderhand: ga paardrijden! Boeken kan via je casa of zoals wij gedaan hebben bij een van de reisbureautjes in het dorp.
* Wij hadden onze casa vooraf via Trivago geboekt, maar er is daar ook zoveel leuks, dus niet nodig.
* Ik spreek hier en daar wat Spaans, wat wel handig is als je bij de mensen thuis slaapt. Maar met handen en voeten kom je ook een eind.
* Schuif lekker aan bij een cafeetje in het centrum. Aan het einde van de middag wordt het daar gezellig druk. De bananenchips bakkers komen tevoorschijn, autoradio’s gaan aan, de dorpsgek gaat los, genoeg te beleven dus.
* Pas op als je in een cafeetje gaat zitten met live muziek. Kan maar zo gebeuren dat een
local je uitnodigt voor een paar pasjes salsa.
* Eten in de casa particularas is leuk en je zorgt er dan voor dat ze wat extra’s verdienen (wat ze niet aan de staat hoeven af te staan). Maar Viňales heeft ook een aantal gezellige en goede restaurants.

Vinales Cuba 1

Eten bij de mensen thuis is een aanrader, alles is even heerlijk en kneuterig.

Ben jij wel eens in Viňales op Cuba geweest?

Categorieën: Cuba, Landen, Natuur, Reisreports, Reisthema | Tags: , , | 7 reacties

Berichtnavigatie

7 gedachten over “Cuba: verrassend Vinales

  1. Super leuk geschreven! Ik kom helemaal weer in Cubaanse sferen, wat een fantastisch land!

    • Dank je! Waar ben jij allemaal geweest? Wat een bijzonder eiland he?

      • We hebben destijds een rondje westen gemaakt. Van Havana, Vinales, Santa Clara, Trinidad tot aan een weekje zon in Varadero. Één van de mooiste landen waar ik ooit ben geweest!

  2. leuk stuk! Ik ben net toevallig bezig met een stukje over Trinidad :)

  3. reizen246

    Leuk geschreven Linnie!! Even weer lekker wegdromen, thanXX :-)

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

