Reizen: waarom zou je?

Gnoe Tanzania

Deze vrolijke gnoe in Tanzania wordt ook blij van reizen

Ik vind thuis zijn heerlijk. Ik heb een fijn appartement, dichtbij centrum en dichtbij bos. Na een reis kan ik me ook echt verheugen om weer thuis te komen en te genieten van een boterhammetje met kaas. Toch voel ik altijd wel die reiskriebels, er is zoveel moois out there! Vandaag reed ik naar Ubbergen (of all places) en genoot ik van de autorit door Arnhem en Nijmegen. Wat is dat toch een prachtig stukje Nederland. Maar een weekendje weg, een weekje zon of een mooie lange reis door nieuwe culturen, ik wissel het graag met elkaar af. Een van mijn tantes had mijn blog ontdekt… ze reageerde lachend: jeetje, ik wist niet dat je zoveel gezien hebt, van wie heb je dat?? Want inderdaad, ondanks dat ik vroeger elk jaar in het buitenland op vakantie ging met mijn ouders en zus, ben ik wel degene van ons gezin die het meest het avontuur opzoekt. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld als motto: het fijne van op vakantie gaan is het thuiskomen.
Natuurlijk probeer ik zo af en toe haar ervan te overtuigen hoe leuk reizen is, ik gooi dan de volgende vijf redenen in de ring.

1) Reizen relativeert
De reizen die ik maak gaan vaak naar armere landen. Tijdens die reizen word ik geconfronteerd met het feit hoe goed ik het heb. Vooral op materieel vlak. En hoe mooi het is om te zien dat de mensen die je ontmoet zo graag dat wat ze hebben, met jou willen delen. Mijn leven thuis lijkt dan ineens superluxe, wat het ook is in hun ogen. Gelukkig kan ik thuis ook weer schakelen naar standje Westers en ervan genieten zonder mij schuldig te voelen. Vorig jaar kwam ik thuis op de dag voor kerst na drie weken backpacken in Nepal. Ik hoefde alleen maar even toiletpapier te hebben in de Albert Heijn. Al die volle karren en hebberige handen, het kwam zo binnen. Ik kon het zo slecht hebben. Toen had ik overduidelijk mijn terugschakelknop nog niet gevonden…

2) Reizen ontspant en inspireert
Even uit je vertrouwde omgeving ontsnappen, ieder mens heeft dit op zijn tijd nodig. Ik zeker. Op reis krijg ik ruimte. In Nederland lukt het me niet altijd om deze ruimte te creëren. Op reis voel ik meer wat ik nodig heb en maak ik lijstjes met dingetjes die ik wil veranderen als ik thuis ben. Dat kan heel klein zijn, zoals bijvoorbeeld fatsoenlijk de tijd nemen voor een ontbijt voor een werkdag. Maar ook grotere thema’s krijgen de aandacht. Vooral de tijdelijke afstand die je letterlijk neemt en jezelf gunt, draagt bij aan het overzien van dingen. Vol met nieuwe energie kan ik thuis alles weer aan.

3) Reizen vergroot je inlevingsvermogen
Ik heb eens een workshop van een sjamaan uit Zuid Amerika bijgewoond. Wat zij vertelde over reizen is mij bijgebleven omdat ik me er helemaal in kon vinden. Zij gaf aan dat het goed is om te weten hoe het is om in een land te wonen waar het koud is. Of juist warm. Of het zien van armoede in grote wereldsteden. On the spot kan je er niet van wegzappen, je moet ermee dealen. En je krijgt meer begrip voor anderen. Zij vindt reizen essentieel voor ieder mens en zijn of haar ontwikkeling. Ik had het niet eerder zo bekeken, zij omschreef het zo mooi en zo volkomen logisch.

4) Reizen maakt flexibel en open-minded
Het lijkt wel of mensen die vaker reizen flexibeler zijn. Staan meer open voor een vreemd gerecht, schieten niet gelijk tegen het plafond als de bus een paar minuutjes te laat is en veroordelen mensen niet die andere gewoonten hebben dan wij. Dat soort dingen. Je laat wat meer los en vertrouwt erop dat het wel goed komt. Dit is trouwens wel een flow waar ik mijn best voor moet doen om deze na een vakantie vast te houden, na een tijdje wordt dit weer anders en dat betekent: toe aan vakantie!

5) Reis je rijk
Daar sta je dan, op een cruiseschip midden in Glacier Bay National Park in Alaska of oog in oog met de pieken van de Himalaya. Of drink je zomaar een biertje bij ondergaande zon bovenop de Tafelberg in Kaapstad. Dit zijn momenten dat ik mij erg nietig voel en me realiseer hoe ik bof dat ik dit allemaal kan doen. Alle ervaringen, de mensen die je ontmoet tijdens je reis, dingen die je onderneemt die je thuis niet doet, ik neem het dagelijks mee in mijn onzichtbare rugzak en geniet zoveel en zolang mogelijk na. Dit is mijn rijkdom.

Wat maakt jou een ambassadeur van reizen en hoe zou jij je omgeving overtuigen dat reizen echt heel leuk is? Mocht je vinden dat reizen (te) duur is, nodig ik uit een kijkje te nemen op de site van Explorista!

Categorieën: Reisinspiratie | Tags: | 16 reacties

Berichtnavigatie

16 gedachten over “Reizen: waarom zou je?

  1. exploristanl

    Aww, lief! Dankjewel. Retegoede post, helemaal de waarheid! Je krijgt een veel beter besef van je plek in de wereld door reizen. Niet alleen hoe nietig jij en je problemen eigenlijk zijn, maar ook dat je het allemaal samen moet doen als mens. En hoe belangrijk écht contact is. Mooie blogpost!

  2. Een mooi artikel! Ik vind reizen ook belangrijk, niet alleen om te zien wat voor moois er is op de wereld maar ook om zelf dekker te worden. Door de andere culturen, mensen, landen etc. Ook ik voel de reiskriebels al weer snel als ik op vakantie ben geweest. Hier ben je vrij als een vogel en mag je altijd zijn. Alles is goed en mindfull. Ook dat vertel ik de mensen wanneer ze vragen waarom ik alwéér het land uit moet. Ze zien mij meer als een mazzelaar, zelf spaar ik graag voor een mooie herinnering en dat vergeten ze nog wel eens. Dat zijn dan ook duidelijk de all-in, 24/7 aan het zwembad hang types ;-)

    Erg mooi stuk!

  3. Mooi geschreven, inderdaad prachtige redenen om eropuit te trekken en lekker te gaan reizen. Zo fijn!

  4. Fijn artikel Lin! Ik kan het iedereen aanraden om lekker de wereld in te trekken. :) Explore more!

  5. Dineke

    Het leuke van jouw reizen vind ik dat ik mee geniet via jouw blog;)

  6. Pingback: Travel Notes | Meer Reislust!

  7. Heerlijk artikel. Vooral het relativeren herken ik zo erg en de ontspanning, heerlijk even weg!

  8. Ik ga mijn ouders maar weer eens herinneren aan deze redenen, misschien snappen ze dan ook eens waarom ik altijd zo graag weer weg wil ;) Goed artikel!

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

