Egypte: zes nachtjes slapen in de woestijn onder een magische sterrenhemel

Selfie!

Selfie!

Zachte kamelensnoetjes, heerlijke linzensoep, hartverwarmende bedoeïenen, ontelbaar veel vallende sterren, eindeloze vergezichten, de mooiste kristallen waar je hartkloppingen van krijgt, de buik van de kameel langs je blote voeten, inspiratie, stilte, warmte, lachbuien, onaangetast zand, het ‘alleen op de wereld’ gevoel, in je blootje in de zon, armen in de lucht!

In 2010 maakte ik een zesdaagse kamelentocht door de Western Desert van Egypte (onderdeel van een tiendaagse reis). De Western Desert behoort tot de Sahara. Aan het einde van de reis vroeg Corien Elstgeest, onze reisbegeleidster en tevens eigenaresse van Deserttours, mij de reis in 1 woord samen te vatten. Bovenstaand stukje was mijn antwoord.

Deze bijzondere reis startte in Cairo, hier ontmoette ik mijn mede reizigers. Deze stad die uit zijn voegen barst van historie en cultuur verdient een eigen blogpost, ik heb daar een heerlijke dag beleefd! Ondanks dat de mystieke sfeer en de culturele schatten van dit Afrikaanse land mij enorm boeien, koos ik voor deze woestijnreis. Ooit keer ik terug en duik ik in de intrigerende geschiedenis van de farao’s en mummies. En vaar ik de Nijl af van Luxor naar Aswan om me te laten verwonderen over de tempelstad Karnak en de vallei der Koningen. En natuurlijk de kleurrijke onderwaterwereld van de Rode Zee.

Terug naar de woestijnreis. Met zijn zessen vormden we een gezellige groep: twee vriendinnen, een stel en twee solo reizigers waar ik er eentje van was. De afstand van Cairo naar de oase Bahariya is ongeveer 400 kilometer. Na een rit met een mini bus van een uurtje of zes kwamen we aan in deze idyllische oase met circa 30.000 inwoners.

Ah… de kamelen! Wat een dotjes! En helemaal niet van die joekels. Corien, mag ik die? Ik wees een kameel aan. Morgen Linda, morgen kiest de kameel jou. Uh, wat? Maar ik wil die! Tja, het loslaten begon onmiddellijk. Dat werd overduidelijk het thema van deze reis. Vlak voor de vlucht naar Cairo was mijn relatie namelijk definitief verbroken. Pure kwali-tijd met mijzelf dus.
Een nieuwe dag brak aan, de dag dat ik NIET mijn kameel mocht kiezen. Trauma’s van vroeger, dat ik als laatste overbleef bij de gymles, flitsen door mijn hoofd. En ja hoor, de kameel die ik wilde, wilde mij niet! Keihard afgewezen. Kameel Raiga koos mij. Een eigenwijze dame die haar eigen plan trok. Tuurlijk, ik ging op kamelenreis en kreeg een spiegel.
Als klap op de vuurpijl moest ik al mijn spullen inleveren. Paspoort, geld, telefoon, horloge. Dat heb je allemaal niet nodig de komende vijf dagen, zei Corien. Later bleek dit een verademing. Mijn reisgenootjes bleken voornamelijk last te hebben van het gebrek aan een horloge en vroegen non-stop hoe laat het was. Waarop Corien antwoordde: waarom wil je dat weten? Moet je ergens naartoe? Of deze: het is bijna koffietijd.

Raiga poseert! Kijk die knietjes, een kameel zit zo wonderlijk in elkaar.

Raiga poseert! Kijk die knietjes, een kameel zit zo wonderlijk in elkaar.

Raiga neemt een geniet momentje.

Raiga neemt een geniet momentje.

Raiga en ik.

Raiga en ik.

Primitieve luxe
Wakker worden in mijn slaapzak, met om mij heen het fijne woestijnzand, de opkomende zon die de omgeving opwarmde, afdrukken van vossenpootjes rondom en een warme fles water die Corien zojuist klaar had gezet. Wat een vrijheid! Op naar de badkamer. Ja, die hebben ze in de woestijn. Wel 1000! Ik zocht een heuveltje waar de zon al op aan het schijnen was. Uit het zicht van alle anderen. Stel je voor. Snel alles uit, even gauw het nodige wassen en hup, weer in de kleren. Zo ging de eerste ochtend. Gelukkig ging het elke dag wat beter en veranderde ik van preuts *wat-nu-als-iemand-mij-ziet* meisje in een volleerde woestijnnimf. Ik geef toe, het is even wennen, maar het is een onvergetelijke ervaring! Een badkamer met zo’n uitzicht, dat zie je niet elke dag.

De sprookjesachtige route
Het unieke van de Westelijke woestijn is het afwisselende en mystieke landschap. Je zou het misschien anders verwachten, maar de woestijn is alles behalve saai. De omgeving is zo anders dan wat dan ook en je komt geen andere mensen tegen. Zo bijzonder! De rust en de stilte maakt diepe indruk. Onze route startte in de Crystal Mountains. De kristallen die je in Nederland in de winkel kunt kopen, groeien hier in het wild. Prachtig! Vervolgens hebben we de White Desert bezocht, dit lijkt wel een beeldentuin! Je fantasie slaat op hol, overal vind je de meest bizarre vormen, ontstaan uit spierwitte kalk- en zoutafzettingen. De Black Desert is prachtig en hier namen we afscheid van de kamelen. De jeeps brachten ons weer terug naar de bewoonde wereld, de oase Bahariya. Dat sprookjes bestaan weet je na deze reis.

Corien had de route mooi voor ons uitgetekend.

Corien had de route mooi voor ons uitgetekend.

Ik vond de Crystal Mountains zo indrukwekkend! Je voelt de kracht, mijn hart ging tekeer.

Ik vond de Crystal Mountains zo indrukwekkend! Je voelt de kracht, mijn hart ging tekeer.

Schitterend was dit, letterlijk en figuurlijk.

Schitterend was dit, letterlijk en figuurlijk.

Hier word je stil van.

Hier word je stil van.

In mijn element!

In mijn element!

Wat een top vakantie!

Wat een top vakantie!

Zou dit met je gebeuren als je in slaap valt in de White Desert?

Zou dit met je gebeuren als je in slaap valt in de White Desert?

De White Desert, het lijkt wel een beeldentuin.

De White Desert, het lijkt wel een beeldentuin.

Pauze!

Pauze!

Geblokt naast een blok.

Geblokt naast een blok.

Ik zeg: een konijn!

Ik zeg: een konijn!

Lekker eten en alles uit.

Lekker eten en alles uit.

Zenmoment in de Black Desert.

Zenmoment in de Black Desert.

Luxe in de woestijn
De bedoeïen die met de groep mee gaan zetten de tent op en koken voor je. Hoe luxe! Ze reizen met het kamp vooruit in jeeps en bereiden alles voor. Jij hoeft alleen maar een slaapplek te kiezen. In de tent, dichtbij de tent of op een plekje totaal van de rest afgezonderd, de keuze is aan jou. In de avonduren geniet van je van het lekkerste maaltje ooit bij een knisperend vuur. Ook als je vegetariër bent zal je heel erg genieten van al het verrukkelijk eten. De bedoeïen gaan heel duurzaam en creatief met het eten om. Alles is vooraf uitgekiend, want even naar de supermarkt rennen is geen optie.
Slapen is eigenlijk zonde. De sterren en de maan zijn hier namelijk zo helder! Om van de schoonheid van de opkomende of ondergaande zon nog maar te zwijgen. Wat mij ook zo is bijgebleven is het gevoel dat de zee overal is. Dit gebied was ooit zee, dit voel en zie je overal om je heen. Elke dag voel je je rozig, lijkt het alsof je lippen zout smaken en herinneren de fossielen in de vorm van zeepaardjes en schelpen je aan andere tijden.

Koffietijd voor onze steun en toeverlaat in de woestijn.

Koffietijd voor onze steun en toeverlaat in de woestijn.

Ons kamp!

Ons kamp!

Oh, die zonsondergang, elke dag weer zo spectaculair.

Oh, die zonsondergang, elke dag weer zo spectaculair.

Sfeervol licht mag niet ontbreken in de woestijn.

Sfeervol licht mag niet ontbreken in de woestijn.

Muziek na het eten.

Muziek na het eten.

Thuiskomen
Misschien heb ik tijdens deze reis wel het ultieme gevoel van thuiskomen ervaren. De woestijn neemt je mee en brengt je recht naar je kern. Uniek! Bij de thuiskomst in Nederland hoorde ik van mijn omgeving dat ze iets in mij zagen, een bepaalde rust, maar het was blijkbaar moeilijk er een woord bij te vinden. Toen een vriendin van mij vorig jaar dezelfde reis maakte en ik haar na de reis zag, begreep ik onmiddellijk wat men destijds bij mij zag. De woestijn zat in haar ogen! Wat heerlijk om via deze manier weer eventjes mee te genieten.

Daar gaan ze, onze trouwe dames, uitrusten van deze indrukwekkende reis.

Daar gaan ze, onze trouwe dames, uitrusten van deze indrukwekkende reis.

Tips voor jouw kamelenavontuur.

Wat mag er niet ontbreken in jouw bagage?
* Een sjaal of iets anders voor om je hoofd is nodig tegen de zon.
* Een joggingbroek en een luchtige katoenen blouse is een fijne dresscode voor op de kameel.
* Een Lush zeepje mee is perfect voor een reis als deze en ook nog eens milieuvriendelijk.
* Een zaklamp is een must.
* Een extra tas moet ook mee, je neemt namelijk maar een gedeelte van je bagage mee. De rest blijft veilig achter op Elysium, de farm van Corien.
* Een goed afsluitbaar plastic zakje is een must om je camera in te bewaren, het fijne woestijnzand is funest voor je lens.
* De stilte is heerlijk, maar een uurtje op de kameel met je favoriete muziek bij de hand is ook erg fijn. Meenemen dus!
* Er is geen elektriciteit dus zorg voor genoeg accu’s voor je camera.
* De nachten kunnen koud zijn, neem los van een goede slaapzak een muts mee en afhankelijk van het seizoen thermo ondergoed voor ’s nachts. Ik reisde begin februari, overdag een graad of 24, maar ’s nachts redelijk koud, soms tegen het vriespunt.

Kamelen weetjes
* De kamelen van Corien zijn kleiner dan de kamelen die je misschien kent van toeristische plekken als de piramiden. Dat zijn kamelen uit Jordanië.
* Geen zorgen over spierpijn van de zit op een kameel, ik kan je 100% garanderen dat je dat niet krijgt.
* Grappig weetje, de kamelen zijn zwanger, dat maakt ze extra voorzichtig, wel zo’n fijne gedachte.
* Koop in de oase een paar sokken van kamelenwol, in Nederland worden dit je fijnste sloffen.

Eindelijk, de bron! Op dag vier drinken de kamelen zich vol en wij wassen onze haren. Dit is je kans om huppelende kamelen te zien, wat een leuk moment was dat!

Eindelijk, de bron! Op dag vier drinken de kamelen zich vol en wij wassen onze haren. Dit is je kans om huppelende kamelen te zien, wat een leuk moment was dat!

Tips ter plaatse
* Corien heeft accommodatie bij haar farm Elysium, je kan dus wat nachtjes extra blijven. Aanrader!
* De reis start met een dag Cairo. De piramiden van Gizeh, het te gekke Egyptische Museum en de Nijl, het komt allemaal voorbij. Heb je dit al gezien? Dan trek je lekker je eigen plan.

Op de site van Deserttours vind je nog meer handige tips ter voorbereiding.

Zie mij maar eens overeind te krijgen.

Zie mij maar eens overeind te krijgen.

Zou jij een reis als deze zien zitten? Gun jij jezelf deze ultieme vorm van me-time? Corien informeert je graag. Ik heb deze blogpost niet in opdracht van Deserttours geschreven. Ik gun gewoon iedereen deze reis!

Categorieën: Kamperen, Natuur, Natuur, Reisthema | Tags: , , , | 17 reacties

Berichtnavigatie

17 gedachten over “Egypte: zes nachtjes slapen in de woestijn onder een magische sterrenhemel

  1. exploristanl

    O, wat heerlijk! Ik ben ook in Egypte geweest, maar dan juist in het zuiden, bij Luxor en de Vallei van de Koningen. Cairo en de piramides heb ik helaas gemist, en dat vind ik nog erg jammer. Ik ben een dagje in de Sahara geweest, en heb heel eventjes op een kameel gezeten, en vond dat al een heel bijzondere ervaring. Wat een krachtig landschap!

  2. Ohh Lin dit lijkt me fantastisch.. Wauw. En goed om te horen dat het je zo goed deed!

  3. Wat een verrassing Linda en wat schrijf je leuk – inspirerend!

  4. Hub Koerts

    heel herkenbaar , zo heb ik mijn eerstereis en al die ervaringen van meerdere reizen met Corien Elstgeest nooit kunnen uitleggen aan fam.vrienden enzv..

  5. Super! Dat had ik ook willen doen, maar door tijdsgebrek toch de ‘white desert’ moeten overslaan… Die “crystal mountain” lijkt me ook TOP! Wat leuk, zo lang in de woestijn zitten. Ik verbleef er maar 1 nacht (in de Sahara) en vond dat al geweldig. Die “crystal mountain” lijkt me ook TOP!

  6. Jeetje Egypte lijkt me ook echt een gaaf land zeg.

  7. Dat lijkt mij ook echt heerlijk om te doen, lekker onder de sterren slapen en reizen per kameel. Heb zelf in de woestijn van Australië geslapen, ook een aanrader, heel bijzonder zo onder de heldere hemel!

  8. Francis Claessens

    Mooi en heel herkenbaar geschreven, Linda wanneer ik je verslag lees komt de heimwee naar de woestijn in me naar boven.
    Ga in april 2014 met Deserttours mijn 8 ste kamelenwoestijnreis maken, het voelt steeds weer als een cadeautje deze reis te mogen maken.
    Francis

  9. Mooie foto’s! Ik ben zelf super lang geleden voor het laatst in Egypte geweest. Begint nu weer te kriebelen!

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

