Denemarken: ontdekkingsreis Limfjorden

Nieuwsgierig naar mijn roadtrip Denemarken?

Nieuwsgierig naar mijn roadtrip Denemarken?

Het klinkt als een droom. Op een roadtrip naar het land met de gelukkigste bewoners ter wereld, een rustgevende omgeving en verrukkelijke culinaire verrassingen. En dat alles op een kleine 800 km van Nederland. Ik heb het over Denemarken. En dan niet het Denemarken bekend van trendy Kopenhagen en kleurrijk Legoland, maar het authentieke Limfjorden. Niet eerder van gehoord? Ik ook niet tot een paar weekjes terug. Ik ga je vertellen waarom dit gebied het bezoeken waard is.

Even inlezen over de omgeving.

Even inlezen over de omgeving.

O ja, voor sommigen een voordeel, ik kwam haast geen Nederlanders tegen. Rond deze tijd van het jaar wanneer Nederland massaal richting het zuiden vertrekt om de Mediterrane campings op te zoeken, is er gewoon een heel fijn plekje niet ver van hier waar je evengoed het ultieme vakantiegevoel kan ervaren. Met als verschil dat je, mede door het ontbreken van de Euro en de kenmerkende klanken van de Deense taal, echt even weg bent. Het Deens is een grappige taal waar je als Nederlander, mits je met aandacht leest of luistert, wel het een en ander uit kan halen. De ø-tjes en å-tjes geven leuke verwarringen op uitspraakgebied.

Roadtrip
De auto is misschien wel mijn favoriete vervoersmiddel om mee op vakantie te gaan, zeker nu ik voorzien ben van een zuinig peugeotje 107. Het reizen met de auto heeft voor mij vele voordelen. Geen bagagelimiet (alhoewel licht reizen wel duurzamer is natuurlijk), vertrekken wanneer ik wil en stoppen waar en wanneer ik wil. En je hebt ter plekke je vervoer altijd bij de hand. Voor mij, altijd op zoek naar het gevoel van vrijheid in alles wat ik doe, is dit reizen op ultieme wijze. De tips van ANWB hebben geholpen om ervoor te zorgen dat ik goed voorbereid op reis kon gaan.

Wolkenpracht onderweg

Wolkenpracht onderweg

De route naar Limfjorden nam inclusief stops een uurtje of negen in beslag. Nadat we de drukke Duitse steden Bremen en Hamburg waren gepasseerd en het Noord-Oostzeekanaal waren overgestoken reden we via rustige wegen verder. Met de TomTom aan was het een koud kunstje. De omgeving doet erg Nederlands aan en ongeveer 100 kilometer voor Holstebro werden we beloond met een wat kleurrijker landschap.

Limfjorden
Een fjord? Dat is toch een gebied met immense inhammen, watervallen en gletsjers? Zoals bijvoorbeeld de Noorse- of Chileense fjorden? Een fjord kan ook anders ben ik achtergekomen. Limfjorden is een zeestraat van 180 kilometer en verbindt de Noordzee met het Kattegat. Het doorkruist het noordelijke gedeelte van Jutland en vormt halverwege zelfs een meer met rondom kleine eilandjes. Het lijkt erop dat Limfjorden alles heeft om een volwaardige vakantie te kunnen bieden. Na deze roadtrip kan ik dat beamen.

Winkelen in Holstebro
De eerste stop was Holstebro. Wat een verrassend sfeervolle en gezellige stad.

Het centrum van Holstebro

Het centrum van Holstebro

Terras midden in het centrum van Holstebro

Terras midden in het centrum van Holstebro

Nadat we ons eerste nachtje in Bentes Bed and Breakfast hadden doorgebracht, werden we verwend met een uitgebreide brunch bij Café Utopia. We moesten nog bijna haasten om vervolgens de winkels van Holstebro te ontdekken, deze sluiten namelijk hun deuren om 14.00 uur op zaterdag. Gewapend met een paraplu gingen we op pad. Holstebro is al meerdere malen benoemd tot dé retail stad van Denemarken, en met recht heb ik ontdekt. Het gezellige centrum biedt een grote variatie aan winkels, leuke cafés voor een tussenstop en vriendelijke mensen. En, niet onbelangrijk, je kan er gratis parkeren. Leuk was het om tussen het shoppen door mensen te kijken. Ze zijn best hip, die Denen. Goed gekleed, leuke kapsels en toffe, trendy brillen. Het wandelend voorbeeld van Deens design.
Een mooie winkel die woonaccessoires mixt met kleding is Sinnerup. Ik als fan van het merk Object, kon mijn hart ophalen in deze winkel.

Mooie woondecoratie en kleding in Sinnerup

Mooie woondecoratie en kleding in Sinnerup

Waar we ook heerlijk rond hebben gestruind is Moster-D. Wat meer verstopt in een zijstraatje vind je deze winkel vol met gezellige dingen voor in huis.

Wijze spreuk in Moster-D

Wijze spreuk in Moster-D

Nog meer mooie woorden in Moster-D

Nog meer mooie woorden in Moster-D

In de Designers Market hebben we een kijkje genomen en een preview gekregen op de komende herfst- en wintercollectie. Fijne vesten, mooie blouses en schoenen. Met hak! Dan ben ik om. Zeker als ze ook nog een beetje gek of anders dan anders zijn. Wooninspiratie kregen we in de woonaccessoire winkel Inspiration.

Inspiratie genoeg

Inspiratie genoeg

Deens design in woonwinkel Inspiration

Deens design in woonwinkel Inspiration

Erg stijlvol hoor, dat Deense design, ik zou mijn hele huis er wel mee in kunnen richten. Omdat mijn reismaatje een onbedwingbare behoefte kreeg aan een Latte Macchiato, gingen we op zoek naar een leuk tentje voor een drankje. Bij Café Fox and Hounds vonden we alles wat we nodig hadden, namelijk een overheerlijke latte én Wi-Fi.
Ons shop-moment zat erop. Het leuke van shoppen in Holstebro is dat er aan iedere portemonnee gedacht is. Het is dus zeker niet alleen maar window-shoppen wat je hier kan doen.

Twitter-pauze

Twitter-pauze

Sense festival in Struer
In Bentes Bed and Breakfast spraken we onze Deense buurtjes en zij waren speciaal een weekendje samen op pad om een bezoek te brengen aan het Sense festival (festival of senses). Het stond ook op ons programma en het was leuk te horen dat het zo’n begrip is in Denemarken. En zelfs daarbuiten, want de BBC was er ook om alles vast te leggen. Zon en regen wisselden elkaar af, we konden gelukkig gratis parkeren ‘voor de deur’. Stuer doet gezellig aan. Ik was onder de indruk van het formaat van de Deense broccoli en de manier van aanprijzen. :-)

Deense broccoli

Deense broccoli

Ook konden we ons hart ophalen met wijn proeven en nieuwe kaasjes ontdekken. In de haven was het gezellig, hier kon je mosselen eten met een lekker biertje erbij.

Op het Sense festival in Struer

Op het Sense festival in Struer

Ook waren er veel arts & crafts kraampjes. Ik ben altijd weer onder de indruk van de creativiteit en passie van de mensen achter dit soort initiatieven. Vaak sponsor je met je aankoop een goed doel of project, waardoor je met een goed gevoel kan genieten van je nieuwe aanwinst. We hebben een handgemaakte papieren armband uit Afrika gekocht.

Midden in de natuur
De weg naar Vinderup was afwisselend en kleurrijk qua landschap. We slingerden door de prachtige natuur via een lange kronkelweg. De zon was inmiddels weer tevoorschijn gekomen. Het Deense platte landschap laat het toe om ontzettend ver om je heen te kunnen kijken en te genieten van enorm indrukwekkend prachtige luchten vol met wolken en af en toe een regenboog. Helaas hadden we geen tijd genomen voor bijvoorbeeld een fietstocht maar wel hebben we een avondwandeling gemaakt vanaf Sevel camping. Het was heerlijk om deze dag vol met nieuwe indrukken af te sluiten met een wandeling bij het meer Stubbergård. De ruïne van het Stuber kloster (klooster) gaf ons een beeld van het leven van de nonnen in de dertiende eeuw. Het was weer een waar spektakel om de zonnestralen onder te zien gaan achter de wolken.

Kleurrijke avondwandeling bij ondergaande zon

Kleurrijke avondwandeling bij ondergaande zon

Stubber Kloster in de verte

Stubber Kloster in de verte

Stubbergard So

Stubbergard So

Zomaar een straatje in het schattige Vinderup

Zomaar een straatje in het schattige Vinderup

Deense cultuur en kitesurfen
Een hele dag buiten! Hier verheugde ik mij erg op, dit zou ik thuis ook vaker moeten doen.
Na een smakelijk en calorierijk ontbijt (heerlijk zeg, die kazen!) in Sevel Kro bracht mijn peugeotje ons naar een stukje Deense cultuur: open air museum Hjerl Hede. Het idee lijkt erg op ‘ons’ Openluchtmuseum in Arnhem. Het museum nam ons mee terug in de tijd. Een tijd zonder smartphones, internet en Angry Birds. :-) Wel kan je via QR codes een digitale rondleiding volgen. Vanaf 12.00 uur komt het dorp tot leven en hebben we de oude ambachten bekeken, een lunch gepakt in het museumrestaurant, hier en daar een geitje geplaagd en vooral veel foto’s genomen.

De museumwinkel met leuke snuisterijen en mooie sieraden

De museumwinkel met leuke snuisterijen en mooie sieraden

De Wegwijzer in museum Hjerl Hede

De Wegwijzer in museum Hjerl Hede

Ossenwagen

Ossenwagen

Prachtige molen in Hjerl Hede

Prachtige molen in Hjerl Hede

Da's een hoge fiets voor als je ongeveer anderhalve meter 'lang' bent

Da’s een hoge fiets voor als je ongeveer anderhalve meter ‘lang’ bent

Locomotief van de nog rijdende stoomtrein

Locomotief van de nog rijdende stoomtrein

Landweggetje in Hjerl Hede

Landweggetje in Hjerl Hede

Deens huisje van vroeger

Deens huisje van vroeger

Oude ambachten in Hjerl Hede

Oude ambachten in Hjerl Hede

We hadden geluk, het was mooi weer! Dat kwam goed uit, want hierdoor konden we ’s middags uitwaaien op het Ejsingholm Beach, een van de beste spots in Denemarken om te kitesurfen. Wij waren helemaal klaar voor kitesurfende Vikingmannen in strakke wetsuits. ;-) Een les nemen is een optie, ik heb me hier niet aan gewaagd. Wel hebben we genoten van het uitzicht en een wandeling gemaakt door de Deense duinen. Rondom het strand hebben we veel campings gespot, ideaal voor een avontuurlijke en budget kitesurfvakantie. En de kitesurfende Vikingmannen? Die hebben we gespot! ;-)

Kitesurfers in actie

Kitesurfers in actie

Het lijkt soms wel een schilderij, zo mooi

Het lijkt soms wel een schilderij, zo mooi

De duinen van Denemarken

De duinen van Denemarken

Onze laatste slaapplek was een enorm cadeautje! De locatie is prachtig en we mochten slapen in een van de boothuisjes van Hotel Strandtangen. Even een genietmomentje creëren samen met een glaasje wijn in de zon. Proost, op een mooie ontdekkingsreis.

Een wijntje inclusief prachtig uitzicht

Een wijntje inclusief prachtig uitzicht

Aangename verrassing
Eigenlijk heeft Limfjorden mij aangenaam verrast. Wij hebben er een weekendje weg van gemaakt, maar ook voor een langere zomervakantie is het een aanrader. De veelzijdigheid maakt vervelen onmogelijk. Op culinair vlak is het een groot feest. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, er is een grote variatie aan accommodatie keuze. Ben je op zoek naar een feestbestemming, dan zou ik Limfjorden links laten liggen. Maar zoek je rust, mooie natuur, een fiets- en wandelbestemming en vind je culinair genieten belangrijk met een biologische insteek? Dan is dit de juiste bestemming voor jou.

Had jij al eens van Limfjorden gehoord?

Lees meer over Denemarken culinair of ontdek de accommodaties waar ik geslapen heb in mijn andere blogposts.

Categorieën: Autovakantie, Denemarken, Natuur, Natuur | Tags: , , , , , , | 3 reacties

Berichtnavigatie

3 gedachten over “Denemarken: ontdekkingsreis Limfjorden

  1. Ik had er nooit eerder van gehoord, maar het ziet er goed uit op jouw foto’s. En wat heb je daar een prachtige omgeving ook! Ik wil heel graag nog es naar Denemarken, en ik neem deze omgeving dan ook zeker mee in mijn overweging. Gave trip joh!

  2. Pingback: Deense delicatessen | TravelLin's TravelBlog

  3. Marlow Travels

    Jaaaa Denemarken, ook nog op mijn wishlist :)! Maar dan graag zonder paraplu ;-)

Plaats een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.