Deense delicatessen

Verser dan vers

Verser dan vers

Foei, wat hebben we lekker gegeten in Denemarken. In mijn andere blogposts heb ik verteld over de leuke mogelijkheden die Limfjorden biedt op gebied van activiteiten en accommodaties. Het eten? Dat verdient een aparte vermelding.

Holstebro? Smulstebro!
Onze eerste kennismaking met de culinaire kunsten van de Denen was in Holstebro. Het restaurant waar we uitgenodigd waren heet restaurant Den Røde Plads, te vinden op het gelijknamige plein midden in het centrum. Enigszins op onze hoede gingen we naar binnen, laten we zeggen dat we dit restaurant zo voorbij waren gelopen. Nieuwgierig naar de reden waarom we juist hier beland waren, ploften we neer in een stukje van grootmoeders huiskamer. Het ontvangst was erg hartelijk en in goed Engels. We lieten alles maar over ons heen komen, maar moesten wel af en toe een grijns onderdrukken. Waar waren we in hemelsnaam beland? Het interieur kan wel een upgrade gebruiken, of is het juist haar kracht en charme? We begonnen met een vers aardbeien-rabarber sapje. Een menukaart kent dit restaurant niet. Het is eten wat de streek levert. En dit is bepaalt geen streek kan ik je vertellen! Elke dag een verrassing, hoe leuk! Alles wat er is, staat uitgestald op een klein buffet. De vriendelijke eigenaresse legde ons uit wat er allemaal te krijgen was. En het was lekker! Alles vers, alleen maar ecologische streekgerechten en overduidelijk met liefde bereid. Niet eerder smaakte gerookte zalm zo lekker (ik had nooit gedacht dat Alaska overtroffen zou worden) en was de kaas zo vol van smaak. Zelfs de plakjes hert heb ik, ondanks de bambi visioenen in mijn hoofd, met smaak naar binnen gewerkt. De room met bessen en koek als toetje, alles, alles was even heerlijk. Ga! Als je naar Holstebro gaat, ga hier eten! Vergeet hoe het restaurant eruit ziet en laat je overrompelen door dit smaakspektakel. Voor mij heet Holstebro nu Smulstebro!

Welkom in restaurant Den Rode Plads

Welkom in restaurant Den Rode Plads

Het buffet vol met overheerlijke en ecologische streekgerechten

Het buffet vol met overheerlijke en ecologische streekgerechten

Beregoed brunchen
Wat een bof, een brunch in Café Utopia. We zaten al klaar om te bestellen, maar nee, er was voor ons besteld. Best lekker eigenlijk, en zeker in de ochtend, wat niet mijn favoriete dagdeel is om keuzes te maken. De koffie was heerlijk, dan ben ik al gauw blij. Wisten wij veel dat culinaire verrassing nummer twee ons op stond te wachten? Op een plankje van leisteen verscheen een compleet en volledig regionaal brunch ontbijtje. Snel even ruimte maken op het tafeltje. Onze reactie was zo positief dat vervolgens heel Café Utopia aan de leisteen plankjes zat. In stilte hebben we zoveel mogelijk opgegeten. Volledig onder de indruk. Ik heb het voorrecht om te zeggen dat ik vaak aan boord van cruiseschepen eet, dan ben je wel iets gewend. Maar als eten op zo’n authentieke wijze gemaakt en gepresenteerd wordt, smaakt het honderdduizend keer lekkerder. Waar eet je tegenwoordig nog een crème brulée die gewoon precies is zoals deze hoort te zijn?
Los van de eetbare kunst op onze leistenen, is het leuke van Café Utopia dat er elke maand een nieuwe expositie van een lokale kunstenaar is. Om meerdere redenen een bijzondere plek in het gezellige Holstebro. Oh nee, Smulstebro.

Café Utopia van binnen

Café Utopia van binnen

Café Utopia van buiten

Café Utopia van buiten

Dit is geen streek wat ze je leveren

Dit is geen streek wat ze je leveren

Heel smooth...

Heel smooth…

Alles wordt met liefde gemaakt

Alles wordt met liefde gemaakt

Sevel Kro
In restaurant Sevel Kro had ik besloten even rustig aan te doen, de calorieën in mijn lijf vierden namelijk feest met al hun nieuwe vrienden. Toen had ik de menukaart nog niet gezien. Toch maar de zalm als voorgerecht. En het hoofdgerecht werd de vangst van de dag, deze gleed van zijn graat via mijn mes zo mijn keel in. Jum. Gelukkig hebben we daarna nog een avondwandeling gemaakt… Ook het ontbijt bleek hier prima in orde. Nog een speciale vermelding voor de grappige bediening.

Voorgerecht in Sevel Kro in Vinderup

Voorgerecht in Sevel Kro in Vinderup

Ontbijtje in Sevel Kro

Ontbijtje in Sevel Kro


Mosselen en oesters
In hotel Strandvangen hebben we mosselen geproefd, erg lekker. Net als oesters zijn dit echt lokale specialiteiten. De oesters, daar ben ik niet aan toe gekomen. Die bewaar ik voor een volgende trip.

Zalm en mosselen in Skive

Zalm en mosselen in Skive

In welk land heb jij genoten en geproefd van streekgerechten?

Categorieën: Autovakantie, Culinair, Denemarken | Tags: , , | 5 reacties

Berichtnavigatie

5 gedachten over “Deense delicatessen

  1. Pingback: Denemarken: ontdekkingsreis Limfjorden | TravelLin's TravelBlog

  2. Er kijken 2 paar hondeogen met af en toe een schuine kop naar links en dan weer naar rechts omdat ze ’t vrouwtje allemaal fijne herkenbare klanken horen kreunen ..zoals ooooooooo lekker…jeeeee ook al zo lekker………eten jammie etc etc. Uitgeput en teleurgesteld ploffen ze nu in hun mandje waar nog wel een stompje bot ligt :)

  3. Wow! Dat ziet er allemaal heerlijk uit daar in Denemarken! #EnjoyLimfjorden

  4. Klinkt goed, erg lekker eten daar!

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

