Terugblik 2013: 13 reismomenten

Veel geluk, gezondheid, gezelligheid voor 2014!

Veel geluk, gezondheid, gezelligheid voor 2014!

Wat een mooi reisjaar is 2013! In een andere blogpost over mijn CO2 afdruk als zesendertig jarige staan de landen die ik bezocht heb en het aantal reiskilometers wat ik in 2013 afgelegd heb. Niet eerder heb ik in 1 jaar zoveel reizen gemaakt. Maar liefst vijf landen in zeven weken! Zo leuk om dat nu in een blogpost te kunnen samenvatten!
Tijdens het reizen spaar ik bijzondere momenten. Als ode aan 2013 deel ik er dertien op deze een na laatste dag van het jaar. De een mooi, de ander zielig. Grappig, of ontroerend. Maar allemaal plaatsgevonden in 2013.

1) Schattige luiaard
Tijdens boottripje door de mangroven bij Bocas del Toro in Panama, was daar ineens een luiaard! Nou ja, ineens… zo snel zijn ze niet. Heel rustig klom hij naar het water om daar even z’n kontje onder te dompelen. Het zag er schattig uit, maar dat zijn deze dieren niet. De scherpe klauwen zitten vol met bacteriën, niet fijn als je daarmee in aanraking komt.

Zorgvuldig en geduldig naar beneden geklommen

Zorgvuldig en geduldig naar beneden geklommen

2) Springen op de camping
Tijdens mijn reisje Denemarken sliepen we op Sevel camping in Vinderup. Op campings zijn speeltuinen… En springkussens. Jiiihoe, hoe leuk was dat! Even weer kind zijn en er helemaal op los springen.

Hoog, hoger, hoogst!

Hoog, hoger, hoogst!

3) Een dierentuin is niet altijd leuk
Op Cuba reden we langs een dierentuin. We wilden de benen even strekken dus stopten. Het was te triest voor woorden. Te kleine kooien, geen verzorging, niks eigenlijk. Bij het zien van de leeuw, likkend aan zijn bot wat er waarschijnlijk al weken lag, brak mijn dierenhart. Daar was niks koninklijks meer van over.

Stiekem hoop ik dat het arme beestje inmiddels niet meer in leven is. Dit is geen leven namelijk

Stiekem hoop ik dat het arme beestje inmiddels niet meer in leven is. Dit is geen leven namelijk

4) Dromende danser
Dineren in een museum in Trinidad op Cuba, dat leek ons wel wat. Prachtig oud-Engels servies, een mooie tuin en sigaren. En salsa dansers. Nadat we zelf wat salsa moves gemaakt hadden met de dansers (in mijn ogen waren het salsa moves…) schoof de danser aan. Hij ging een maand naar Moskou en werkte overdag als gids en ’s avonds als danser om zoveel mogelijk te sparen. Zijn droom is doorbreken als danser. Hij danste met zoveel vrolijkheid, precisie en passie, ik denk nog vaak aan deze enthousiaste jongeman en hoop dat hij blijft geloven in zijn droom.

5) Leisteen vol lekkers
In Holstebro waren we uitgenodigd te komen brunchen in Café Utopia. Wat hebben we hier enorm genoten van het smakenfestijn op een leisteen vol lokale lekkernijen. Een enorme verrassing!

Het was echt smullen in Cafe Utopia

Het was echt smullen in Cafe Utopia

6) Slappe lach te paard
Hilarisch was het paardrijden in Viňales op Cuba. Ik kan er niet aan denken zonder in de lach te schieten. Echt zo’n moment waar je bij had moeten zijn, maar ik kan je wel vertellen dat er meerdere momenten waren waarbij ik (hikkend van de lach) aan de teugels hing en heel graag wilde dat ik mijn sport-bh aan had gehad…

De spierpijn de dag erna ben ik nog niet vergeten

De spierpijn de dag erna ben ik nog niet vergeten

7) Lekkerste vis ooit
In Remedios (wederom op Cuba), aten we in een mooi oud herenhuis. De vis die ik daar kreeg, was goddelijk. Wat ben ik toch een lekkerbek, ik moet bekennen dat ik nog best vaak aan deze vis terugdenk.

Dit is 'm, my catch of the day

Dit is ‘m, my catch of the day

8) Sophie de strandverkoopster
In Negril op Jamaica ontmoette ik Sophie. Ze verkocht sieraden. Dat moment had ik er geen aandacht voor. ‘Remember, I depend on you’ zei ze nog even snel. Een paar dagen later zag ik haar weer en begroette haar enthousiast. Verlegen kwam ze naar ons toe. ‘How do you know my name?’ vroeg ze. ‘You told me!’ antwoordde ik. ‘I know, but nobody remembers’. Ah gos, smelt. Een speciaal momentje.

9) Magisch Viňales
Dit pittoreske Cubaanse dorpje krijgt een magische gloed zodra de schemering invalt. We hebben heel lang gewandeld langs de gekleurde huisjes (waar keihard de tv aanstaat…) terwijl de zon langzaam verdween. Onvergetelijk! De zwerfhonden uit het dorp liepen vrolijk kwispelend met ons mee wat het een extra bijzondere twist gaf. Waardevolle herinnering.

10) Swingend concert
In Santiago de Cuba heeft onze gids van overdag ons meegenomen naar een concert van Los Van Van. Wat een belevenis, geen enkele andere toerist te bekennen. Iedereen zong luidkeels mee en er werd fanatiek gedanst. Dit moment was echt een cadeautje.

Los! Bij Los Van Van

Los! Bij Los Van Van

11) Grappig weerzien
In Trinidad kwamen we een groepje Amerikanen tegen die we in Havana hadden ontmoet. Wat begon met een onwennig ‘hee, sliepen jullie ook niet in casa Lily?’ eindigde in een avond met veel muziek, mojito’s en sigaren. Zomaar en spontaan!

Onze Cubaanse vrienden die vol energie muziek maakten

Onze Cubaanse vrienden die vol energie muziek maakten

12) Ecolodge Great Huts
Wat een gave ecolodge op Jamaica is dit. Hoe meer we ontdekten hoe meer onze monden openvielen. Wat een start van een vakantie, dit paradijsje op aarde zullen we niet gauw vergeten.

13) Spontaan straatfeest
Onderweg naar een restaurant, stuitten we ineens op een straatfeest in Santiago de Cuba. Dat het children’s day was wisten we al, maar dat dit zo uitbundig gevierd werd? Geweldig. Een soort koninginnedag gevoel. Iedereen buiten, overal eten, kermis, zwart-wit films, wat een bijzondere sfeer. Vooral het onverwachte hieraan was onbetaalbaar.

Spontane ontdekking werd avond om nooit te vergeten

Spontane ontdekking werd avond om nooit te vergeten

Heb jij ook een leuk, bijzonder of niet zo leuk reismoment van 2013 die je wilt delen? Zet ‘m in een reactie op deze blogpost, vind ik erg leuk om te lezen! Ik ben benieuwd!

Categorieën: Reisinspiratie | Tags: , | 8 reacties

Berichtnavigatie

8 gedachten over “Terugblik 2013: 13 reismomenten

  1. Ah wat leuk om te lezen! Heel zielig die dierentuin, kan ik ook slecht tegen :(
    Mijn leukste herinneringen zijn 1 januari, oud en nieuw in Buenos Aires, in een super leuk tentje met Latijnse muziek en iedereen aan het dansen. En zwemmen met wilde zeeleeuwen.

  2. Wat leuk! Leuk die foto’s!

  3. leuke manier om 2013 samen te vatten (in plaats van ál je reizen te benoemen :-) … uhm mijn favoriete moment was mijn ontmoeting met een beer op de Beaver Pond Trail in Yellowstone NP. Al jaren erop voorbereid (en klanten erop voorbereidend) wist ik dat de close bear encounter ooit zou komen. En toen ie er was, deed ik wat je absoluut niet moet doen: weglopen … gelukkig is het goed afgelopen maar het was wel even schrikken. Nadat we van de schrik bekomen waren hebben we er gelukkig hartelijk om kunnen lachen :-) Het allerbeste voor 2014! x

    • Oei, da’s wel een spannend moment! Denk dat ik ook weg zou rennen.. Leuk om te lezen, en fijn dat t goed afliep. Jij ook veel geluk voor 2014!

  4. Wat een mooie reizen maakte je in 2013, prachtige ervaringen! Ik wens je veel goeds voor ’t nieuwe jaar, geniet ervan! Op naar een nieuw fijn reisjaar!

  5. Leuk verhaaltje van Sophie de strandverkoopster. Ik krijg het er warm van!

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

