Mijn CO2 footprint van 2013

Footprints

Met de billen bloot! TravelLin gaat met de billen bloot. Er knaagt namelijk iets aan mijn reisgeweten. En het is niet 1 van mijn caviaatjes. Nee, het is mijn groene hart. Vanavond, negen december is namelijk mijn oudejaarsavond. Morgen ben ik jarig. Een mooi moment om terug te kijken op de reizen die ik tijdens mijn 36e heb mogen maken. Want het is een indrukwekkende lijst geworden vind ik zelf! Maar welke schade heeft dit aangericht aan het milieu? Wat is mijn CO2 voetafdruk van dit o zo mooie reisjaar?

Mijn reizen als zesendertig jarige
Vorig jaar was ik jarig op redelijk grote hoogte. Ik vierde mijn verjaardag in het bergdorp Pokhara in Nepal. Een onvergetelijke reis met oneindig veel mooie momenten. In maart ging er nog een reiswens in vervulling. Cuba was namelijk de volgende bestemming en stond al jaren hoog op mijn bucketlist. Zoiets unieks en authentieks heb ik niet eerder gezien. Vriendelijkheid moet uitgevonden zijn op Cuba. Na deze reis wist ik het zeker, ik ga een reisblog starten want over dit land raak ik niet uitgepraat! Mijn eerste persreis voor mijn blog werd ook een feit, via Baltus Communicatie mocht ik samen met een vriendin op pad naar Limfjorden in Denemarken. Dit werd een geweldig leuk autoreisje waarbij we echt zo lekker gegeten hebben. Nooit gedacht dat dit kon in Denemarken! En daar was dan die uitnodiging voor een persreis Panama voor mijn werk via TMC-World. Mijn focus lag op het Panamakanaal, dit technische wonder bestaat namelijk 100 jaar in 2014. Maar ook heb ik in de meest luxe hotels mogen slapen (waaronder het Trump hotel in Panama stad), wat van de natuur meegepikt en het tropische eiland Bocas del Toro bezocht. Het artikel wat ik over het Panamakanaal heb geschreven wordt gepubliceerd in het magazine Cruise & Style. ‘Ik’ lig dus gewoon bij de Bruna vanaf eind december! Juich. Alsof het allemaal nog niet genoeg was, plakte ik er ook nog eventjes twee weekjes Jamaica aan vast… om uit te rusten van al dat gereis…
En dan blijven er nog wat kleine maar daarom niet minder leuke citytrips Brussel en Spa over en heb ik ervaren hoe het is om te kamperen op 20 kilometer van mijn eigen huis. Wat een luxe allemaal.

Mijn CO2 voetafdruk
Waar ik mij tussen al dit gereis door druk over maak is de keerzijde van reizen. De milieu aanslag op de aarde. Ik heb een handige site geraadpleegd om mijn CO2 voetafdruk te meten wat betreft mijn vliegreizen. Inclusief overstap. En binnenlandse vluchten. Deze site gaat uit van bepaalde gemiddelden betreffende het gewicht en grootte van het toestel.
Mijn peugeot 10,7 3-deurs heeft een CO2 uitstoot van 99 gram per kilometer. Dit heb ik berekend op deze site.

Totaal is mijn CO2 voetafdruk (tromgeroffel…) voor 2013…

7.254 kilo

Dit is gebaseerd op 67.713 reiskilometers.

En dan reken ik alleen de heen- en terugreis (plus de binnenlandse vlucht in Panama) en niet de kilometers die ik ter plaatse heb gemaakt. Dit getal zegt mij nog niet echt veel, maar vanaf nu heb ik vergelijkingsmateriaal! Ik reken dit nu voor het eerst uit om mijzelf bewust te maken. Ik ga zeker kijken hoe ik in 2014 dit kan verlagen (reizen met de trein vind ik ook erg leuk, maar doe ik niet) of compenseren. Want ik denk wel dat deze footprint omlaag kan! Wie weet een leuk project om je CO2 uitstoot te compenseren?

Wat is jouw CO2 voetafdruk voor 2013? En compenseer jij jouw vluchten? Ik ben erg benieuwd!

Categorieën: Bewust reizen | Tags: | 16 reacties

Berichtnavigatie

16 gedachten over “Mijn CO2 footprint van 2013

  1. Geen idee hoeveel mijn CO2 uitstoot is en gaat worden volgend jaar maar ik ben wél erg onder de indruk van je ‘hier-ben-ik-geweest-in-2013-lijstje’! Mocht je ooit een reismaatje nodig hebben…. ;) En natuurlijk…. FIJNE VERJAARDAG morgen!

  2. Ik vroeg me vandaag nog af hoeveel reiskilometers ik in 2013 gemaakt heb maar aan de bijbehorende CO2 uitstoot heb ik dan weer niet gedacht. Zeker wel een puntje om over na te denken…. al vraag ik me af hoe je dit echt kunt compenseren. Dus benieuwd welke compensatie projecten je ontdekt!

  3. Wow wat een prachtig reis jaar is dit voor jou geweest. En gefeliciteerd met je verjaardag en je publicatie, how awesome is that! =)
    En ik hoop op een prachtig nieuw reis jaar voor jou!
    En mijn co2 voetafdruk.. jee dat zal alleen al met de auto in Nederland al aardig wat zijn. Ik probeer als compensatie verder zo gezond mogelijk te leven en probeer boodschappen erc te combineren zodat ik niet elke dag met de auto op en neer hoef ;-)

  4. Gefeliciteerd met je verjaardag, wat een fantastisch reisjaar heb je achter de rug zeg. Ik heb slechts 1 keer over The Pond gevlogen en 2 keer binnen Europa, lang niet zo veel als eerdere jaren. De auto gebruik ik nauwelijks maar in de USA hadden we wel een flinke SUV … gelukkig wandelen we veel dus dat compenseert…

  5. Hey Lin, wat fijn dat je daar ook aan denkt. Ik weet dat er een luchtvaartmaatschappij is die zijn CO2 uitstoot zelf compenseert door een enorm bos aan te planten in Turkije. (Corendon) Mocht je dus naar een land gaan waar zij op vliegen hoef je je voetstap niet te verzwaren.

  6. Gefeliciteerd nog met je verjaardag! Wat ben jij op veel plekken geweest, ongelooflijk. Goed dat je ook aan de Co2 uitstoot denkt. Bij mij zal dat niet zo hoog zijn, ik doe alles met het fietsje en ga amper op reis. Helaas.

  7. Ken je http://greenseat.nl/? Je kunt sowieso meestal ook al kiezen voor compensatie bij het boeken van een ticket toch? Ik heb het wel eens gedaan maar weet niet meer bij welke maatschappij het was.
    Met mijn voetafdruk van 2013 zit het in ieder geval wel goed, het was een erg lokaal jaar ;)

    • Hi Susan, ja ken ik. Dank voor de meedenk! Ben voornamelijk benieuwd naar projecten die bijv. het kappen van een bestaand bos voorkomen, in plaats van een nieuwe boom planten terwijl die oude dan toch het loodje legt. Maar compenseren is beter dan niks doen! :-)

      • Hm, dan kom je al snel bij palmolie uit…de reden waarom het meeste bos verdwijnt (ook voor brandstof). Hier vind je er meer over palmolievrij leven: http://www.palmolie.info/. Met die zeepjes van Lush ben je in ieder geval al goed bezig :)

  8. Dank je wel voor de link! Ik ga me er zeker in verdiepen.

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

