Vakantieboek: en uit de bergen kwam de echo

En uit de bergen kwam de echo

Gelezen terug in de boekenkast

Gelukt, ik heb een boek uit! En het was weer een pareltje vond ik, ook al heb ik ook andere meningen gehoord. Maar dat is juist leuk, dat iedereen hetzelfde verhaal op zijn of haar eigen manier beleeft.

En uit de bergen kwam de echo – Khaled Hosseini
Na de succesverhalen De Vliegeraar en Duizenden schitterende zonnen ligt de verwachting van dit splinternieuwe verhaal aardig hoog. En uit de bergen kwam de echo neemt je mee naar het Afghanistan uit 1952. Broer Abdullah en kleine zus Pari leven een eenvoudig bestaan. Ondanks de armoede en het harde leven zijn er ook geluksmomentjes zoals de zorg voor elkaar, de trouwe liefde van een hond en de turbulente bezoekjes van hun oom die het in hun ogen gemaakt heeft in de hoofdstad Kabul. Dan wordt kleine Pari verkocht (geen zorgen, dit staat ook op de backcover, ik verklap verder niks…). De verhalen die hierop volgen vond ik soms wat lastig te volgen. Hosseini neemt je niet alleen mee op reis door Afghanistan, Parijs, California en het Griekse Tinos, maar wisselt ook het heden en verleden flink af.

Maar ik heb genoten van de rode draad. Het feit dat ieder mens zijn of haar struggle heeft en daarom misschien keuzes maakt die een buitenstaander niet kan begrijpen en je daar op veroordeelt, vond ik ontroerend. Plus het feit dat de gevolgen voor een voor jou misschien kleine beslissing, grote gevolgen kunnen hebben op je omgeving. De zogenaamde olievlek. Wonderlijk omschreven in dit boek, en mede hierdoor voor mij een prachtig verhaal, waarbij ik mezelf hier en daar betrapte op een ‘vochtige ogen moment’.

Kortom, een fijn vakantieboek!

Categorieën: Vakantieboek report | Tags: | 4 reacties

Berichtnavigatie

4 gedachten over “Vakantieboek: en uit de bergen kwam de echo

  1. Ik heb de eerste twee boeken van Hosseini gelezen maar ben hem daarna een beetje uit het oog verloren. Toch maar weer eens in de boekhandel rondneuzen dus!

  2. En wáár zou je dit boek nu het beste kunnen lezen, volgens jou? ;-)

    • Op een warme bestemming, waar je tijd hebt om lekker in dit boek te gaan wonen! Misschien is dit wel je eigen warme bedje? Of misschien een tropisch eiland? Zelfinvulbaar dus. :-)

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

