Vrijwilligersreis India: het voortraject

Barbara met haar teamgenoten

Barbara in het blauw met haar teamgenoten.

Inmiddels is gastblogger Barbara van Kesteren vertrokken naar India om daar, na een half jaar van voorbereiding, samen met haar team eindelijk hun missie waar te maken. Deze missie is meehelpen aan de bouw van een huis voor Habitat for Humanity. Vlak voor haar vertrek heeft Barbara nog even een blog in elkaar gedraaid, zodat wij als thuisblijver ook goed voorbereid met haar mee lezen.

Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder
Voordat ik het woord aan Barbara geef, leg ik graag uit waarom ik Barbara volg en haar verhaal op mijn blog plaats. Ik heb via Facebook de voorbereidingen voor deze bijzondere bouwreis op afstand gevolgd. Barbara en ik zijn jarenlang directe collega’s geweest. In deze ‘tijden van crisis’ vind ik het erg bijzonder dat initiatieven als deze bestaan. Zou het misschien juist door de crisis komen dat via sponsorwerving een reis als deze door kan gaan? Misschien realiseren wij ons wel meer wat we hebben en wat we kunnen verliezen. En is materieel bezit van ondergeschikt belang. Het lijkt wel of de ‘crisis’ ons verplicht om socialer te worden en weer te delen. Laatst las ik een spreuk die ik erg treffend vond: Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder! Hoe waar is dit. Barbara en haar team hadden alleen niet bereikt wat ze nu samen wel voor elkaar gaan krijgen. Omdat deze reis mij raakt en tot nadenken aanzet, hoop ik door dit te delen nog meer mensen te inspireren.
Zo. Tijd om de wereldverbeteraar die in mij schuilt de mond te snoeren.
Wil je weten of in India deze teamspirit tot een mooi resultaat gaat leiden? Dan ben je op de juiste plek, hopelijk komen er deze week nog meer live updates bij. Misschien zou dit wel een nieuwe trend in de reisbranche kunnen worden. Er is natuurlijk niks nieuws aan vrijwilligersreizen, en ook het sponsoren hiervan niet, maar dit zou wel eens DE tijd kunnen zijn dat dit soort initiatieven een vliegensvlugge groei aan populariteit gaan doormaken.

Barbara vertelt over haar voorbereiding
Nog maar een half jaar geleden vertelde iemand mij over deze bouwreis via Habitat for Humanity. Ze vond het echt wat voor mij. Ja dat klopt, het klonk gelijk goed en het was ook een reis waar ik wel eens over nagedacht had om te doen, maar ja… Dan komen en man en kinderen in je leven en gaan we lekker kamperen in Frankrijk. Nu het nogmaals op mijn pad kwam had ik het gevoel dat ik dit gewoon moest doen. Ook met kinderen is van alles te regelen. De tweede uitdaging was om in een half jaar tijd genoeg geld op te halen om deze bouwreis naar India waar te maken. Ik heb besloten me te laten sponsoren. Het is hard werken en je loopt tegen veel nee’s aan, maar gelukkig ook genoeg ja’s. Het is dan misschien wel crisis, maar er zijn nog steeds genoeg mensen die een goed en leuk initiatief willen steunen. Ik ben bezig geweest op verschillende manieren.

Activiteiten op Koninginnedag
Het afgelopen half jaar heb ik al een band opgebouwd met teamgenootjes Annemieke en Anna. Een aantal van onze inzamelingsacties hebben wij met ons drieën gedaan. Wij begonnen enthousiast op Koninginnedag in Nijkerk. Met een stukje in de krant en zelfs de mogelijkheid om het mooiste torentje van Nederland te beklimmen! De opbrengst hiervan mochten we houden voor onze bouwreis naar India. Ook onze metershoge en nostalgische ‘piekenpijp’, het schminken van kinderen en het springkussen waren voor veel mensen een leuke reden om geld aan onze bouwreis te doneren. Een geslaagde dag!

Schminken op Koninginnedag 2013

Beestachtig blije bekkies

Koninginnedag 2013

En weer een donatie erbij!

Springend naar een nieuw idee
Het springkussen, dat is een succesverhaal op zich geworden. Tijdens Koninginnedag werd gevraagd of het kussen privé bezit was. Het bleek dat mensen deze wel graag wilden lenen in ruil voor een donatie voor de bouwreis. En zo werd een nieuw idee geboren en heb ik het springkussen samen met nog een teamlid maar liefst 18 keer uitgeleend. Mensen geven graag een donatie in ruil voor iets. Dit kan een dienst zijn of een product. Als daar een goed doel aan hangt geven mensen veel makkelijker.

Kleding en taart
Met Anna en Annemiek hebben we ook een kledingruilbeurs georganiseerd, wat erg leuk was om te doen. Dit was DE manier om je kast eens op te ruimen en je miskopen die toch maar in de kast hingen te ruilen met anderen voor leuke nieuwe items. Zo gingen er veel velen tevreden naar huis.

Kledingparty voor Habitat for Humanity

Ludieke kledingparty

Mijn hobby, fondant taarten maken, heb ik ook ingezet om extra donaties te werven. Het werden leuke creaties met leuke reacties van de feestvierders.

De ouderwetse pet
Natuurlijk ben ik ook met de pet rond gegaan bij de familie en vrienden, de sportclub en iedereen die het maar wilde horen. Ook heb ik een aantal bedrijven benaderd. Zo alles bij elkaar is de inzameling een succes geworden. Behalve de reissom en het donatiebedrag heb ik zelfs bijna een eigen huisje kunnen doneren aan Habitat for Humanity. Nog een paar tientjes te gaan, dus wie weet wordt dat nog een heel huis de komende week!

Nu al een ervaring rijker
De voorbereiding voor deze reis is al een hele ervaring geweest. Ik heb persberichten geschreven die leuk ontvangen werden, ik werd gevraagd voor een interview op de locale radio en heb veel nieuwe mensen in mijn eigen woonplaats Nijkerk leren kennen. Tijdens het doen van de laatste boodschappen werd ik zelfs herkend door een plaatsgenoot en wenste ze mij nog even succes.

krantenartikel Habitat for Humanity

Ook de krant wilde meer weten over de Nijkerkse dames

Radio interview Barbara van Kesteren

Klaar voor een radio interview

Het avontuur tegemoet
Nu nog even de koffer dichtritsen en het thuisfront een dikke zoen geven en dan op naar het avontuur. Zo zie ik het namelijk, een avontuur! Wat staat ons daar te wachten? Zijn we goed voorbereid? Kan je je voorbereiden op zulke cultuurverschillen? We gaan het beleven. De ontmoetingen met mijn teamgenoten waren altijd heel ontspannen dus ik heb er vertrouwen in.

Team Nijkerk voor bouwreis Habitat for Humanity

Team Nijkerk 600 jaar is klaar voor vertrek

Stukje Nederlandse cultuur reist mee
Het team heeft in de koffers iets moois ingepakt. Namelijk een tegeltje van Delfts Blauw, wat als aandenken achterblijft in India.

Een stukje Nederland wat als souvenir in India achtergelaten wordt.

Een stukje Nederland wat als souvenir in India achtergelaten wordt.

Wil je Barbara succes wensen? Of helpen met de laatste tientjes zodat er in India een compleet huis gebouwd kan worden? Laat een reactie achter of volg het blog van Habitat for Humanity.
Op naar de volgende update!

Categorieën: Bewust reizen, Vrijwilligersreis | Tags: , | 3 reacties

Berichtnavigatie

3 gedachten over “Vrijwilligersreis India: het voortraject

  1. Wauw, wat ontzettend tof dat ze dit gaat doen. Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat ervaren!
    Fijne blog heb je trouwens, ik volg!

  2. Pingback: Vrijwilligersreis India: van dag tot dag | TravelLin's TravelBlog

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

