Reisvoorbereiding

Reisvoorpret!
Wie kent het niet? Ik kan zelfs kriebels in mijn buik krijgen bij het vinden van mijn volgende reisbestemming. Verliefd op vakantie vieren! Voorpret hoort er voor mij bij, het is onderdeel van mijn vakantie.
Over twee maandjes ben ik weer vrij. Twee weken. Het idee voor de meest passende bestemming vormt zich langzaam tot een PLAN! Jamaica! Joehoe! Ik ga er al bijna van dansen. Maar, wat voor mij voorpret is, kan voor anderen een hel zijn. Al die keuzes! Al die websites! Al die mooie marketingtaal! Ik krijg regelmatig een hulpvraag vanuit mijn omgeving: help, hoe kies ik mijn reis? Ik werk al sinds 1997 in de reisbranche dus de verwachtingen zijn hooggespannen. Ik ben tenslotte de expert…in hun ogen. Ahum. Binnen mijn vakgebied (cruises) weet ik wel raad, maar daarbuiten? Maar, ik doe mijn best! Hoe bereid ik mijn reizen voor? Hieronder mijn verhaal hoe ik tot Jamaica ben gekomen, misschien geeft dit wat houvast.

Het doel van de reis
Wat zoek je in jouw welverdiende vakantie? Is het rust, avontuur, cultuur of veel actie? Belangrijk om voor je zoektocht vast te stellen. Ik was er gauw uit. Deze keer zoek ik rust. In een inspirerende, blije omgeving. Meestal ga ik op reis, maar deze keer ben ik toe aan vakantie. Ja, daar zit voor mij een verschil in. Als ik reis, ben ik een spons en wil ik zoveel mogelijk beleven, voelen, proeven en aanraken. Een vakantie is anders. Dan verblijf ik op dezelfde plek, bezoek misschien een stadje, markt of terras in de omgeving, maar voor de rest gaat het om uitrusten. Ik ben niet zo goed in vakantie vieren. Reizen past mij beter. Maar toch ga ik deze keer voor vakantie. Met hier en daar een dagtripje. Dit is mijn voornemen. Jullie zijn mijn getuigen.

Budget bepaalt
Niet leuk maar wel een feit. Het vooraf vaststellen van je reisbudget is essentieel. Terwijl mijn bankrekening nog bijkomt van Nepal en Cuba, spaar ik zoveel mogelijk voor mijn volgende reis. Uhm, vakantie.
Jamaica klinkt duur, maar ik wacht nog even met boeken en hoop dan in aanmerking te komen voor een mooi ‘reisagententarief’. Wel met risico dat de boel volgeboekt is. Voordat ik op vakantie ga bepaal ik hoeveel geld ik ervoor over heb. Handig, want een rekening van je creditcard achteraf moet toch ook echt betaald worden. Vergeet dus ook niet na te denken over de kosten die je ter plaatse kan verwachten.

Vervoer
Je budget kan ook weer je vervoerkeuze bepalen. Ik houd erg van autovakanties, maar omdat deze komende vakantie in het teken van de zon staat, wordt het toch het vliegtuig. Maar dan wel een rechtstreekse vlucht! Jamaica wordt rechtstreeks aangevlogen door ArkeFly! Niet speciaal mijn favoriet, maar omdat ik ook veilig door ze naar Kathmandu ben gebracht en de prijs gewoon te interessant is, ga ik er weer voor! Let goed op bij je vervoerkeuze, een auto hoeft niet altijd het goedkoopst te zijn. Laat in ieder geval elke vakantie beginnen bij de voordeur, voor je optimale vakantiebeleving. Mij wordt wel eens gevraagd hoe ik toch zoveel kan reizen. Het gebeurt regelmatig dat ik tegen een open gevallen mond aankijk als ik vertel dat ik in de Himalaya in guesthouses sliep van 50 cent per nacht. ‘Ik wil nooooooooit met jou op vakantie’ wordt er vervolgens met afschuw uitgeroepen. 

Inspiratie
De jacht kan beginnen! Ik duik het wereldwijde web op voor mooie verhalen, de beste plek en het leukste hotel. Voor Jamaica kreeg ik van reisjournalist @karinrus een reisreport uit eigen ervaring. Hier staan wat leuke tips in die ik zeker meeneem. Ik heb al begrepen dat de stelling ‘no goat no glory’ hoogstwaarschijnlijk van toepassing gaat zijn. Ook struin ik google af en laat me verleiden door de vele prachtige internetsites. En luister ik goed naar mijn omgeving, en vraag ik tips aan vrienden en collega’s. Opvallend: de reisbranche kan nog veel leren van bloggers. Vaak word ik gelijk doorgeleid naar zoek-en-boek machines zonder eerst te inspireren. Niet meer van deze tijd.

Waar boeken?
Betrapt! In mijn leven heb ik nog nooit een vakantie bij een reisbureau geboekt. Oeps. Ik stel eigenlijk alles zelf samen en maak daarbij gebruik van handige sites als Trivago.com, vliegtarieven.nl, hostelbookers.com etc. Wel kan ik mij voorstellen dat een reisbureau of een reisadviseur aan huis een uitkomst is in een druk bestaan. Ik kan zeker goed begrijpen dat het grote reisaanbod ook ontmoedigend kan werken. Deze keer heb ik gezien dat visitjamaica.com inspireert (tip van een collega!) en ook een fijne zoekmachine heeft. Ik heb er zin in!

Om alvast in de stemming te komen ga ik lekker wegdromen bij de klanken van Damian Marley. Ja, de zoon van.

Ik vind het leuk als je mij vertelt hoe jij je reis voorbereid, hoe meer ideeën hoe beter! Dus reageer gerust.

Categorieën: Jamaica, Reisinspiratie | Tags: , | 9 reacties

Berichtnavigatie

9 gedachten over “Reisvoorbereiding

  1. Lastig inderdaad, al die keuzes! Maar het is duidelijk: jij komt er wel ;-). Ik raak ook in een vakantiestemming bij het liedje.

  2. Leuke post, ik heb er net zo één klaar staan op verzoek van een lezer. De voorbereiding is zo leuk! :)

    Jamaica trekt me niet zo, ben heel benieuwd of dit gaat veranderen na jouw reisverhaal!

  3. Patrick

    Helemaal mee eens dat de reisbranche nog veel kan leren van bloggers, zoek en boek machines zonder eerst te inspireren is een gemiste kans!

  4. Leuke post, Jamaica lijkt me ook nog steeds een erg mooie bestemming. Moet gelijk aan dansen, lekker weer en reggae denken ;)

  5. De beste reisvoorbereiding vind je natuurlijk hier he http://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

