Panamakanaal, een technisch wonder

Kleurrijk Panama

Kleurrijk Panama

Gister heb ik uitgebreid kennis gemaakt met het technisch wonder van Panama: het Panamakanaal. Een andere benaming die ik hier opgepikt heb is: de supermarkt van de hele wereld. Ik denk dat ik voortaan toch anders geniet van een banaan uit Ecuador of een heerlijk Chileens wijntje.

Het regenwoud
We begonnen de dag met The Rainforest Experience. Heerlijk om zo midden in de natuur te zijn en niks anders dan brulapen, krekels en vele andere junglegeluiden te horen. Is even wat anders dan een meditatie-app. De tour startte in het Gamboa Rainforest Resort. Bijzonder aan dit resort is dat dit vroeger de huisvesting was van de arbeiders die het Panamakanaal aan het bouwen waren. We hebben een suite mogen bewonderen, de prijs is US$550 per nacht, dit wordt vaak als city escape geboekt door de Panamezen zelf.
De tour door het regenwoud was relaxed en mooi. We gingen via een kabelbaan omhoog en stopten hier en daar om dieren te spotten. Vanwege de hoge luchtvochtigheid vandaag hebben we niet veel dieren gezien. Reden om nog eens terug te gaan. :-) Dit gedeelte van de jungle is vrij jong, een second rainforest, vanwege alle natuur wat opnieuw moest gaan groeien nadat alles moest wijken voor de aanleg van het Panamakanaal. Langzaamaan wordt de begroeiing steeds dichter en komen er steeds meer dieren terug.
Vanaf de top hadden we prachtig zicht op Chagres River en het Panamakanaal. We bevonden ons aan de Pacific kant van het Panamakanaal. De Chagres River is een van de rivieren die het kanaal van water voorziet. Na de tour hebben we nog een vlindertuin en diverse aquariums bekeken. Persoonlijk zie ik deze kleurrijke dieren toch liever in de vrije natuur.

Gamboa Rainforest resort, klaar voor the  rainforest experience

Gamboa Rainforest resort, klaar voor the rainforest experience

Nu Gamboa Rainforest Resort, voorheen de huizen van de arbeiders van het Panamakanaal

Nu Gamboa Rainforest Resort, voorheen de huizen van de arbeiders van het Panamakanaal

Iguana

Iguana

Het Panamakanaal rechts en Chagres River links

Het Panamakanaal rechts en Chagres River links

Wel mooi, maar ik zie ze toch liever in zee

Wel mooi, maar ik zie ze toch liever in zee

De andere kant is felblauw, maar dat is niet vast te leggen helaas, zo vlindervlug zijn deze beauty's

De andere kant is felblauw, maar dat is niet vast te leggen helaas, zo vlindervlug zijn deze beauty’s

Een uilvlinder in de vlindertuin van Gamboa Rainforest Resort

Een uilvlinder in de vlindertuin van Gamboa Rainforest Resort

Rups eet avocado plant

Rups eet avocado plant

Indrukwekkend Panamakanaal
Dat het Panamakanaal indrukwekkend is weet ik nu uit eigen hand. Vaak gebruik ik deze term bij Cruise Travel op de marketinguitingen aan de hand van enthousiaste verhalen van onze klanten. Leuk dat ik het nu op mijn eigen ervaring kan baseren.
Het museum bij de sluizen van Miraflores is erg mooi. Het vertelt de geschiedenis, laat de dieren van Panama zien en dit alles op een leuke, interactieve wijze. Wel is het allemaal erg Amerikaans en van de negatieve kanten van het kanaal is wat minder terug te vinden. Onze gids vertelde hoeveel bergen en natuur er weggehaald is. Ook heeft het het dierenrijk aangetast, plus het feit dat de omstandigheden van de arbeiders (denk aan vochtige omgeving, feest voor malariamuggen en gele koorts) ook niet vergeten mogen worden.

Weetjes van het Panamakanaal
* Tussen 1905 en 1912 werd meer dan 60 miljoen pond dynamiet gebruikt om de rotsen te verwijderen.
* De vooruitstrevende techniek van het Panamakanaal is een natuurlijk wonder, het vullen van de sluizen gaat volgens de wet van de zwaartekracht.
* Een schip mag niet groter zijn dan 32.3 meter breed, 294 meter lang en een diepte hebben van 12 meter.
* Een sluis weegt ongeveer 700 ton, vergelijkbaar met zo’n 300 olifanten.
* In de ochtend varen de schepen van de Pacific naar de Caribische Zee en in de middag precies andersom.
* De schepen worden in het midden van het kanaal gehouden door middel van verschillende treintjes die de schepen door het kanaal heen loodsen.
* 2,7% van alle schepen die door het kanaal varen zijn cruiseschepen.
* De nieuwe sluizen die waarschijnlijk in 2015 af zijn, worden 40% langer en 66% breder! Dat biedt opties voor de grotere cruiseschepen.
* De landen die de grootverbruikers zijn van het Panamakanaal zijn Amerika, China, Chili, Japan en Zuid Korea.

Schepen wachten op hun beurt om het kanaal binnen te varen

Schepen wachten op hun beurt om het kanaal binnen te varen

Miraflores locks, 100 jaar in 2014

Miraflores locks, 100 jaar in 2014

Vrachtschip in de eerste sluis van Miraflores.

Vrachtschip in de eerste sluis van Miraflores.

Een vrachtschip in een inmiddels bijna leeggelopen sluis

Een vrachtschip in een inmiddels bijna leeggelopen sluis

Panamakanaal cruises
Het was jammer dat ik geen cruiseschepen heb kunnen fotograferen, het cruiseseizoen in het Panamakanaal gaat pas wat later (rondom oktober) van start. Wel lijkt het me een prachtige tocht en een hele belevenis om met een cruiseschip door de sluizen heen te varen. Ik heb dit nu vanaf de landzijde mogen aanschouwen, maar wie weet wat er nog in het verschiet ligt…

Terwijl ik dit schrijf, realiseer ik me nogmaals hoe bijzonder het is om hier te zijn. Zeker als ik naar buiten kijk vanaf het balkon in het chique JW Marriott hotel aan de Pacific Coast.

Uitzicht vanuit het JW Marriott Hotel in Panama

Uitzicht vanuit het JW Marriott Hotel in Panama

Morgen alweer de laatste dag. En daarmee is dit ook mijn laatste blogpost live vanuit Panama!

Heb jij wel eens een cruise door het Panamakanaal gemaakt?

Categorieën: Cruises, Panama, Vliegreizen | Tags: , | 3 reacties

Berichtnavigatie

3 gedachten over “Panamakanaal, een technisch wonder

  1. Een geweldige ervaring om door het Panamakanaal heen te varen, maar ook om er met de trein langs te rijden en om het over te steken via Centennial Bridge. Ik zeg: DOEN! Boek een cruise om er verzekerd van te zijn dat je het hele kanaal bij daglicht kunt ‘beleven’! Wij waren er in 2012 met de Celebrity Millennium. #vervulling van een langgekoesterde wens

  2. Klinkt interessant, leuk om wat meer over het Panamakanaal te weten te komen op deze manier! Ik zal eraan denken als ik weer een banaan eet.

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

