Panama in zes dagen

Panama Canal Railway

Panama Canal Railway

Wat een luxe. Voor het eerst in mijn leven schrijf ik een blogpost live vanuit het luxe Bristol hotel in Panama City. Op mijn nieuwe laptopje, mijn laptop voor dinosaurussen was niet gemaakt om mee te reizen.

Bristol Hotel Panama City

Bristol Hotel Panama City

Badkamer Bristol Hotel Panama City

Badkamer Bristol Hotel Panama City

Deze reis naar Panama maak ik voor Cruise Travel. Niet op cruiseschip, ik ben op uitnodiging van TMC-world en VisitPanama, dus ik reis over land. Het Panamakanaal bestaat volgend jaar 100 jaar, vandaar dat ik als marketeer op pad mag voor inspiratie en ideeën om dit indrukwekkende staaltje techniek goed op de kaart te zetten. Mijn reisboekje vertelt me dat er dagelijks 40 schepen de sluizen doorvaren. Los van het kanaal ga ik nog veel meer van Panama ontdekken. Samen met Koning Aap, Thomas Cook, Atambo Tours, Erlebe Fernreisen en Reallatino Tours. Een gezellige club met ieders een eigen missie.

Panama in zes dagen
Wat ga ik allemaal ontdekken van dit voor mij onbekende maar erg tot de verbeelding sprekende land? Reis virtueel met me mee! Hier als eerste een report van dag 1 en 2. Ik beleef zoveel, het is bijna niet bij te houden. Ik laat voornamelijk de foto’s het woord doen.

Dag 1
Oei, na een vlucht met Delta mochten we slapen in Le Meridien. Helaas was de nacht veel te kort voor zo’n mooie kamer.

Ondergaande zon vanuit het Delta toestel

Ondergaande zon vanuit het Delta toestel

Dag 2
Na een vroeg ontbijt vertrekken we met de trein naar Colon. Deze trein gaat maar 2x per dag en het spoor loopt langs het kanaal. Een uurtje later kom je aan in Gatun. De tocht is erg mooi, je ziet veel groen, hier en daar een aap en veel techniek. Ik kan me voorstellen dat mensen altijd erg enthousiast zijn na een cruise door het Panamakanaal. In Gatun namen we een kijkje bij het Canal Construction Platform. De medewerkers waren trots, de sluizen voor de uitbreiding van het Panamakanaal waren gister aangekomen vanuit Trieste in Italië. In 2015 zou de uitbreiding klaar moeten zijn en ik onthul hierbij een gerucht: het zou maar zo kunnen zijn dat de eerste vaart door de nieuwe sluizen door een cruiseschip wordt uitgevoerd… We wachten met spanning af op de details!
Mooi om te zien en voelen hoe trots de Panamezen zijn op hun Kanaal, het betekent enorm veel voor ze. Het brengt veel inkomsten en werkgelegenheid met zich mee. De cruiseschepen betalen het meeste van alle schepen die door het Panamakanaal varen. Je kan alleen maar contant afrekenen en afhankelijk van de grootte van het schip varieert de bijdrage van €120 tot € 150 per passagier.

In de trein

In de trein

Het Visitors Center in Gatun

Het Visitors Center in Gatun

Bij het Visitors Center in Gatun

Bij het Visitors Center in Gatun

De nieuwe uitbreiding, klaar in 2015

De nieuwe uitbreiding, klaar in 2015

Gatun Lake, de schepen wachten netjes op hun beurt om de sluizen door te mogen

Gatun Lake, de schepen wachten netjes op hun beurt om de sluizen door te mogen

Veel groen onderweg

Veel groen onderweg

Als je een Panamakanaal cruise maakt kun je een stop maken in Colon. Het is vanaf daar mogelijk om Portobelo te bezoeken. Bijna geen toerist te vinden, je voelt de relaxte Caribische levensstijl.

Panamese Pescado

Panamese Pescado

Souvenirs

Souvenirs

Huisjes in Portobelo

Huisjes in Portobelo

Ook zijn we naar een uitkijkpunt in Panama City geweest, indrukwekkend. Heel gek hoor, zo’n skyline tussen al dat groen. Bijna onwerkelijk.

Prachtig uitzicht op de skyline van Panama City

Prachtig uitzicht op de skyline van Panama City

Panama City

Panama City

In de verte de sluizen van Miraflores aan de Pacific kant van het Panamakanaal

In de verte de sluizen van Miraflores aan de Pacific kant van het Panamakanaal

Toekan!

Toekan!

Nog een toekan!

Nog een toekan!

En straks? Gaan we lekker eten in Panama City.
Ik heb veel zin in de dagen die nog komen en realiseer me heel goed wat een bofferd ik ben dat ik deze reis voor Cruise Travel mag maken. Ik hoop wat blogmomentjes te kunnen creëren, zodat jullie met me mee kunnen reizen.

Ben jij wel eens in Panama geweest? Of staat deze ‘parel tussen de oceanen’ ook op jouw bucketlist?

Categorieën: Cruises, Panama, Vliegreizen | Tags: , , | 2 reacties

Berichtnavigatie

2 gedachten over “Panama in zes dagen

  1. Leuk verslag, ik ben benieuwd naar ’t vervolg. Mooie foto’s, heel groen!

  2. Ik bleef er maar liefst 2 maanden omdat er zo vreselijk veel te zien is en het zo ontzettend mooi is. En nog had ik lang niet alles gezien! Wat een geweldige baan heb je! :)

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

