De kunst van het reizen

‘Het vermogen om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken.’

Dit is wat de Dikke van Dale onder kunst verstaat. Ik sluit me hier volledig bij aan, vooral bij het gedeelte over scheppen. Wat als er iemand de kunst van het scheppen verstaat is het wel moeder natuur.
Tijdens mijn reizen heb ik altijd mijn camera paraat om de onverwachte en geheimzinnige kunstwerken die de natuur prijsgeeft vast te kunnen leggen. Voor mij is het de kunst van het zien en ontdekken. En net zoals met kunst gemaakt met mensenhanden, geldt ook voor de kunstige creaties van de natuur: over smaak valt niet te twisten!

Graag neem ik je mee op reis langs mijn favoriete natuurlijke kunstobjecten.

Cambodja: Angkor Wat
Deze indrukwekkende heilige tempelstad was totaal overwoekerd door de Cambodjaanse jungle. Nog steeds is duidelijk te zien hoe de natuur deze stad bijna opgeslokt had in de omgeving. Twee dagen heb ik hier rondgedwaald en genoten van de zonsopkomst, unieke tempels en kunstige reliëftekeningen. De foto is van de tempel genaamd Angkor Thom. Ook wel bekend als Tomb Raider tempel, deze film is hier namelijk opgenomen.

Angkor Wat, Cambodja

Alaska: Mendenhall Glacier
Tijdens een cruise in Alaska bezochten we Mendenhall Glacier. Het eeuwenoude gletsjerijs wat afgebrokkeld is, ‘vaart’ rond in het smeltwater in de meest bizarre vormen. Steeds weer anders en langzaam verdwijnend.

Gletsjerijs, Alaska

Egypte: Crystal desert
Hartkloppingen, dat is wat ik kreeg al wandelend door de ‘tuin van kristallen’ van de Crystal desert in Egypte. Wat een energyboost en wat een unieke plek! Ik kende dit soort kristallen alleen uit winkels en op vensterbanken, niet eerder had ik dit ‘in het wild’ zien groeien en bloeien.

Crystal desert, Egypte

Egypte: White desert
Tijdens dezelfde vakantie, een zesdaagse wandeltocht per kameel door de Westelijke woestijn (circa 400 km ten Zuidwesten van Caïro), kwamen we veel mooie ‘kunst’ tegen. Erg prikkelend voor je fantasie, je blijft kijken. ‘Is het een kip? Ik zie een olifant! Hee, daar ligt iemand te slapen!’ Ieders bevindingen werden gretig gedeeld.

White desert01, Egypte

White desert, Egypte

Jordanië: Petra
Je kan bijna niet stoppen met fotograferen in Petra, de roze stad die duizenden jaren verborgen bleef achter een rotsgebergte. Al wandelend bereik je de kloof waarachter Petra ineens opdoemt, overweldigend! Het samenspel van het zonlicht en de rotswanden geeft magische effecten met prachtige tinten roze.

Toegang Petra, Jordanie

Wolkenkunst
Regelmatig loop ik met mijn hoofd in de wolken, op zoek naar grappige vormen. Of gewoon verlangend starend naar deze zachte kussentjes in de lucht die langzaam voorbij drijven. Ontelbare plaatjes heb ik hiervan geschoten, het levert soms de mooiste digitale schilderijtjes op. Ik laat er drie zien.
De eerste is gemaakt op een zonnige namiddag in Serengeti national park in Tanzania. In een wiebelende jeep heb ik dit onvergetelijke moment vastgelegd.
Het tweede plaatje is wat dichterbij genomen. Het idylissche Bergen aan Zee! Een heerlijk, fijn en natuurlijk stukje Nederland.
De derde foto is gemaakt vanaf een balkonhut tijdens een cruise langs de Caribische eilanden. Elke dag bij het uitvaren kreeg ik dit hemelse uitzicht als traktatie.

Serengeti, Tanzania

Strand van Bergen aan Zee

Caribische wolkenkunst

Nepal: Himalaya
Als iets indruk maakt zijn het wel de pieken van de Himalaya. Ontroerend. En een waar kunstwerk.

Pieken Himalaya, Nepal

Cuba: Orchideeën
Ik ben gek op bloemen, het liefst zo bloemig mogelijk. Deze Cubaanse orchidee voldeed aan mijn wensen: kleurrijk en mooi gevormd. Als kunstwerkje geboren.

Cubaanse orchidee

Wat is jouw favoriete kunstobject, gecreëerd door de natuur?

Categorieën: Natuur, Reisinspiratie | Tags: , , | 4 reacties

Berichtnavigatie

4 gedachten over “De kunst van het reizen

  1. Fan

    Het koraal bij een eilandje dichtbij Makassar.
    Tussen het koraal laten de honderden schepselen weten, dat je hier te gast bent.
    Een wereld die eigenlijk niet door mensen bezocht mag worden

  2. Wow, wat een prachtige foto’s! Het kriebelt nu om veel mooie dingen te gaan zien! ;-)

  3. Hi Marcella, dank je wel!

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

