Meet the locals

Mijn meest waardevolle reisherinneringen zijn vaak de contactmomenten met locals. Hoe klein dit moment ook kan zijn, het effect op je reisplezier is vaak groot. Regelmatig krijg ik de vraag ‘hoe doe je dat toch’? Of: ‘maar jij bent zo spontaan, typisch een Linda-actie’.

En het klopt. Ik maak makkelijk contact. Maar toch! Los van je karakter kan iedereen dit, op jouw eigen en passende wijze en met een open blik. Via dit blog probeer ik je te inspireren door het delen van mijn contactmomenten. Hopelijk vergroot dit ook jouw reispret! Geen foto’s dit keer, deze momenten staan in mijn hart en nergens anders.

Doe het veilig
Wat voorop staat tijdens reizen is je veiligheid. Meestal kan ik wel vertrouwen op mijn onderbuikgevoel, maar de neiging om te goed van vertrouwen te zijn heb ik ook. De door mij bezochte landen zijn vaak arm. En ondanks dat er in de arme gebieden juist heel veel lieve mensen wonen, is er natuurlijk ook criminaliteit. In 2001 bezocht ik Gambia. Dankzij mijn rode haren en witte huid was ik ineens een bezienswaardigheid en werd ik uitgebreid bekeken, toegelachen (daar ga ik tenminste vanuit ;-)) en zelfs aangeraakt. Wat veel leuke duo-penotti momenten opleverde. Dan wordt contact leggen gemakkelijk! Samen met een collega liepen we over het strand en werden we aangesproken door een jonge en vrolijke Gambiaan. ‘Zal ik jullie de haven laten zien? De vissersboten komen zo terug van een lange dag op zee’ was zijn openingszin. We gingen mee. Hij nam ons mee naar de haven en liet zelfs zijn huis en familie zien. Een moment om nooit te vergeten. Wat een oprechte vriendelijkheid. De overigen van onze reisgroep die ervoor gekozen hadden bij het zwembad te blijven, hingen aan onze lippen. Dit verhaal liep goed af, maar nogmaals, vertrouw op je gevoel en gebruik je gezonde verstand.

Vragen staat vrij
Vaak zijn de locals ook erg nieuwsgierig naar ons. Durf het gesprek te openen. Ik plofte eens in Thailand bij het busstation naast een monnik neer. Toen wist ik nog niet dat dit als vrouw zijnde niet mocht… De monnik lachte vriendelijk en schoof een stoeltje op. De wederzijdse interesse was gewekt. Ondanks dat we elkaar niet verstonden hebben we een tijdje, al wachtend op de bus, van iPod geruild om naar elkaars muziek te luisteren. Een andere onvergetelijke ervaring was ook in het gastvrije Thailand. Op het eiland Ko Phi Phi heb ik ademloos en met tranen in mijn ogen geluisterd naar het verhaal van een lieve restaurant-eigenaresse die haar man had verloren tijdens de tsunami. Ik was namelijk nieuwsgierig geweest naar de foto op de muur met een mooie meneer erop. Het was hun droom geweest om samen een restaurant te starten. Ze ging dit nu alleen waarmaken en dit was de eerste avond dat ze haar restaurant had geopend. Mijn punt? Schroom niet, maar vraag! Je bent op reis en de meeste locals zijn trots op hun land en vertellen je graag hun verhaal.

It doesn’t cost a thing to smile
Wat mij mooie momenten heeft opgeleverd is humor. Humor of een (glim)lach is de perfecte opener. Zelfs lachen met je ogen is een optie. Dit heb ik ervaren in Egypte waar ik geïntrigeerd was door de dames in burka. Blijkbaar betrapten zij mij op een ademloos gestaar omdat ik me afvroeg hoeveel ‘girlpower’ er onder dat gewaad zou zitten. Met een lach via de ogen beantwoorden ze mijn nieuwsgierige blik. Ook heb ik eens staan swingen in een toiletgebouw langs een Zuid Afrikaanse snelweg. De muziek die de vrolijke toiletjuffrouw luid aan had gezet maakte het onmogelijk om niet te bewegen en zij danste enthousiast mee. Een ander voorbeeld, wat zonder uitzondering onmiddelijk mijn lachrimpels stimuleert, is het slappe lach moment met een grappig klein jongetje. Dit moment speelde zich af op zijn schoolpleintje ver weg van hier, aan de Nepalese kant van de Himalaya. Allemaal zonder woorden maar met een dikke smile.

Ruimte in je reisplan
Doe wat bij je past, het is jouw vakantie waar je hard voor hebt gespaard, maar laat wat ruimte over voor spontane acties. Dit levert je vaak de beste momenten op. Bijvoorbeeld tijdens mijn autorondreis op Cuba, in het dorpje Viñales. Na een dag paardrijden (grote aanrader, goed voor de lachspieren) hebben we in de namiddag een lange wandeling gemaakt door de straatjes van dit prachtige Cubaanse droomdorpje. Het licht was prachtig, de zon nam de tijd om achter de bergen te zakken en dit gaf een mystieke sfeer. Begeleid door een aantal trouwe viervoeters, liepen we langs de gekleurde huisjes met prachtige tuintjes. We werden overal vriendelijk gegroet of uitgenodigd voor een borrel. Dit soort momenten overkomen je, zijn onvergetelijk en geven je een waardevolle toevoeging aan je reiservaring.

Locale tips
Reisboeken zijn ideaal en misschien wel onmisbaar, maar vaak weten de locals je op de leukste ideeën te brengen. Zo kom je op plaatsen die je anders niet zou vinden en maak je de leukste dingen mee. Hierdoor heb ik in Nepal de heerlijkste zelfgemaakte momo’s geproefd, in Santiago de Cuba een concert bijgewoond waar we geen enkele andere toerist konden ontdekken, de hoogste berg van Vancouver beklommen en geborreld vanuit de zelf meegebrachte koelbox bij ondergaande zon op de Tafelberg in Kaapstad. Wat een rijkdom. Ook had ik zonder de tip van een local nooit op Isla Margarita in een restaurantje propvol met Venezolanen iets avontuurlijks van een onleesbare kaart besteld. Vooral als je backpack’t of op andere wijze zelf georganiseerd reist, is er niet een hostess die je tips geeft. Spreek dus vooral je taxichauffeur, de receptioniste of de barman aan, dit zijn de kenners en jouw persoonlijke vakantieverrijkers!

Wat ik zelf erg belangrijk vind is om respect te blijven tonen voor de ander. Je bent namelijk te gast. Het grote avontuur van jouw reis is om kennis te maken met voor jou misschien vreemde en nieuwe gebruiken.
Heb jij tips of heb je een leuk verhaal over jouw contactmoment met locals? Deel ze hier, ik lees heel graag mee!

Categorieën: Cultuur, Reisinspiratie | Tags: | 2 reacties

Berichtnavigatie

2 gedachten over “Meet the locals

  1. Miranda

    Leuk om te lezen nicht!

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

